12 135 läst ·
8 svar
12k läst
8 svar
Måste man ha tilluft till braskamin?
I detta fallet gäller det en Jötul 373 som är gjord för att ta tilluft genom golvet och kaminfoten. Men hur gör man om man vill placera den på ett gjutet betonggolv? Funkar det även utan extra tilluft?
Huset har en mekanisk frånluftsventilation.
Huset har en mekanisk frånluftsventilation.
Tilluften är en viktig del för en fungerande förbränning, frånluftssystemet du har nu är väl antagligen dimensionerat utan kamin. I ditt fall kanske det kan räcka med att sätta i några extra tilluftsventiler på väggen. Testa även att dra igång spisfläkten på full fart, ryker det in så är det för lite tilluft. Man ska ju faktiskt kunna använda sin 20tusenkronorskamin även när man lagar mat ellerhur?
Alltså Braskaminen skall ha så mycket tilluft så att den fungerar normalt ihop med husets samtliga ventialtionssystem.
Jag antar att det går att montera kaminen på olika sätt, antingen för att ta friskluft utifrån via golv eller vägg, eller att montera den utan egen tilluft.
Om du väljer att montera den utan egen tilluft så kan du behöva lite extra tillgänglig tilluft när du ska elda. Antingen öppnar du tilluften lite mer, eller så sänker du den mekaniska frånluften.
Mest ekonomiskt är det såklart att sänka frånluftsfläkten. Du får ju ökad ventilation via kaminen så du kan ju sänka frånluftsfläkten utan att minska den totala ventilationen.
Jag har också en kamin utan egen tilluft och mekanisk frånluft. Jag brukar inte behöva göra någonting när jag ska elda. Är det riktigt kallt ute så sänker jag fläkten och behöver kanske öppna en altandörr på glänt när brasan precis ska startas.
Är det normalkallt, dvs runt nollan så är problemet snarast att det blir för varmt efter någon timmes eldande. Därför sänker jag inte fläkten, men kan ibland tvingas höja den för att inte drabbas av värmeslag.
Om du väljer att montera den utan egen tilluft så kan du behöva lite extra tillgänglig tilluft när du ska elda. Antingen öppnar du tilluften lite mer, eller så sänker du den mekaniska frånluften.
Mest ekonomiskt är det såklart att sänka frånluftsfläkten. Du får ju ökad ventilation via kaminen så du kan ju sänka frånluftsfläkten utan att minska den totala ventilationen.
Jag har också en kamin utan egen tilluft och mekanisk frånluft. Jag brukar inte behöva göra någonting när jag ska elda. Är det riktigt kallt ute så sänker jag fläkten och behöver kanske öppna en altandörr på glänt när brasan precis ska startas.
Är det normalkallt, dvs runt nollan så är problemet snarast att det blir för varmt efter någon timmes eldande. Därför sänker jag inte fläkten, men kan ibland tvingas höja den för att inte drabbas av värmeslag.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för era svar. Att luft är viktigt för förbränningen har jag förstått, men då är det alltså inget absolut_måste_att ta den just genom golvet, utan även från rummet kan funka. Det lutar åt att vi chansar med denna kamin.
Alternativet är att vi får se oss om efter en kamin som kan ta tilluften bakifrån, eftersom den ska stå på en betongsula och det inte går att få in ett rör underifrån. Men vi gillar ju denna 373:a.
Om det blir problem känns det ju som en ganska enkel lösning att sätta in en extra väggventil.
Alternativet är att vi får se oss om efter en kamin som kan ta tilluften bakifrån, eftersom den ska stå på en betongsula och det inte går att få in ett rör underifrån. Men vi gillar ju denna 373:a.
Om det blir problem känns det ju som en ganska enkel lösning att sätta in en extra väggventil.
Om man eldar i kamin för att spara pengar är det
dumt att använda inomhusluften till kaminen.
Risken är att det bara blir varmt i rummet där kaminen står
men kallare i resten av huset.
Eldar man bara för att man tycker det är mysigt är det en annan sak
dumt att använda inomhusluften till kaminen.
Risken är att det bara blir varmt i rummet där kaminen står
men kallare i resten av huset.
Eldar man bara för att man tycker det är mysigt är det en annan sak
Är du säker på att det inte går att konvertera den till att ta luft via ett rör i väggen? Det brukar oftast gå att köpa till en sådan modul.J.A skrev:Tack för era svar. Att luft är viktigt för förbränningen har jag förstått, men då är det alltså inget absolut_måste_att ta den just genom golvet, utan även från rummet kan funka. Det lutar åt att vi chansar med denna kamin.
Det Peter2400 säger stämmer men går att kompensera. Om du använder inomhusluften så fungerar ju kaminen precis som din frånluftsmodul. Det suger ut varm luft och drar in kall via dina tilluftsventiler. Därför kan du sänka/stänga av din mekaniska frånluft när du eldar. Du ventilerar huset via kaminen istället.
Det finns dock inga nackdelar med att ha egen tilluft till kaminen, då påverkas ju inte luftflödena inomhus alls. Så kolla om det inte går att köpa till en tilluftsmodul för vägg till kaminen.
Jag är nästan 100 på att det inte går att ta luft via väggen till denna kamin. Den skulle liksom förlora sin skönhet då :-/ Får också för mig att någon försäljare någon gång sagt att det inte alltid är det allra bästa att ta iskall luft utifrån. Vad argumentet skulle vara minns jag dock inte...
Nåja... Ved har jag visserligen väldigt gott om i egen skog, men elda - det ska vi mest göra för mysets skull
Det viktiga är att det inte börjar ryka in eller orsakar så vi får syrebrist här i huset *s*
Nåja... Ved har jag visserligen väldigt gott om i egen skog, men elda - det ska vi mest göra för mysets skull
En sån här verkar det som att du ska kunna koppla till din kamin.
http://www.jotul.com/FileArchive/Technical%20Documentation/Wood%20Stoves/Jøtul%20F%20373/app_connection_outdoor_O100_P00_300807.pdf
Men det är inte alls nödvändigt. Får du problem med draget i kaminen så får du öka tilluften. Om du inte har något tilluftsdon i närheten där kaminen ska stå så är det ju enkelt att klämma dit. Då kan du ju öppna den när du ska elda och kaminen kommer att ta merparten av luften därifrån. Har du tillräckligt med tilluft i närheten av kaminen kommer mängden luft den drar in i perifera rum vara marginellt.
Lycka till med kaminen.
http://www.jotul.com/FileArchive/Technical%20Documentation/Wood%20Stoves/Jøtul%20F%20373/app_connection_outdoor_O100_P00_300807.pdf
Men det är inte alls nödvändigt. Får du problem med draget i kaminen så får du öka tilluften. Om du inte har något tilluftsdon i närheten där kaminen ska stå så är det ju enkelt att klämma dit. Då kan du ju öppna den när du ska elda och kaminen kommer att ta merparten av luften därifrån. Har du tillräckligt med tilluft i närheten av kaminen kommer mängden luft den drar in i perifera rum vara marginellt.
Lycka till med kaminen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden