Eller snarare "Platta utan Golvvärme".
Undrar över för/nackdelar med detta. Har nän av Er forumister det? Hur värmer man upp huset då?

Redigerat:
värms med radiatorer isf, men det gör man inte i dagens läge vid nybyggnation, då är det golvvärme som standard,

Hur byggs passiva hus då?

kamilenski skrev:
Hur byggs passiva hus då?
tja det har jag aldrig varit med och byggt något så jag vet ej till 100%, men efter vad jag läst tidigare så är väggarna myycket tjocka, och man tar tillvara på värmen som kommer huset tillgodo från de som bor , elektriska apparater osv, mer än så vet jag ej om just det, antar att det har ett raffinerat vent system som återvinner värme osv , om man gjuter in golvvärmeslang eller ej i dessa hus kan jag inte svara på

Ett passivhus har ju ingen uppvärmning, det är ju liksom vitsen.

Lite tillskott kanske behövs när det är kallt. Golvvärme blir nog dyrt i förhållande hur mycket det kommer att användas.

Protte

Protte.

Men hur byggs grunden i ett passiv hus? Vet du det?

Inte en aning, men det måste väl vara minst 300-400 mm cellplast.

Med andra ord är det bättre att satsa på ett passivhus än jordvärme! Då sliper man slingor och pumpar!

Och så slipper du använda el till pumpan...

Man kanske slipper att ha det så varmt inne också på vintern.
Men i Skåne har man väl ingen vinter.

Passivhus ska ju värmas av "spillvärme" men när hushållsmaskinerna och belysning blir allt effektivare så får man nog satsa lite på uppvärmning också.

Det finns säkert många spaltmeter skrivet om passivhus, sök och läs.

Protte

prototypen skrev:
Men i Skåne har man väl ingen vinter.
Hmm det beror nog på definition. 3 månader på raken under 0 kallar jag vinter ändå.
http://www.btkemi.se/img/297585.png

Kan fråga kollegan om plattor i passivhus annars, han byggde ett än värre hus. Ett s.k. plusenergihus som förbrukar mindre energi än det genererar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.