Jag tror jag kommer välja FTX + jordvärme till mitt 140kvm 1-planshus .

Har lite funderingar hur FTXen fungerar.
Om jag tar in -25 luft vad har den för temp när den går ut i rummen i huset?
Hur mycket energi/el går det åt att värmeväxla den?
Vill ju jordvärmepumpen sa nyttja sin del så mycket som möjligt istället för att tillsätta el för att värma upp uteluften innan den går in i huset.
 
Ett FTX-aggragat har ofta kring ca.75-80% verkningsgrad. (i praktiken)
Om du tar in uteluft med -25grader och suger inneluft med temperaturen
+22grader så har du en temperaturdifferans på 47grader.
Ex.
Om verkningsgraden är 80% så överför du energi motsvarande 37,6grader,
då kommer aggregatet att värma luften till +12,6grader innan den släpps
ut i huset...
Men! Beroende på hur tätt hus du har så suger aggragatet ut mer luft än
vad det blåser in till huset. Skillnaden mellan in/ut beror på att huset läker
in luft i otätheter, men aggregatet bibehåller ett önskat undertryck i huset
genom att suga ut mer luft än vad den blåser in... (lite virrig förklaring?)

Iom detta så blir temperaturökningen på tilluften något högre i praktiken än
det som min beräkning visar. Hur mycket beror på hur tätt huset är...

Du kan/bör koppla ur eftervärmaren i aggragatet och bara låta det värma
upp tilluften så mycket den kan med växlaren, utan tillsats-el.
& låta jordvärmen stå för husets huvudsakliga uppvärmning.

* FTX = Värmeåtervinning
* Värmepump = Uppvärmningssystem

Många verkar vilja blanda ihop dessa två funktioner, gör inte det...
(Om ni har ett passiv-hus eller liknande)


Utetemp/Innetemp => Temp tilluft (vid 80%) (+flödesdifferans)
-20/+22 => +13,6
-15/+22 => +14,6
-10/+22 => +15,6
-5/+22 => +16,6
-0/+22 => +17,6
+5/+22 => +18,6
+10/+22 =>+19,6
 
Ett FTX-aggregat (Utan eftervärmare) drar inte så mycket ström, det enda
som förbrukar stöm är ju två st. fläktar. En fläkt måste du ändå ha i ditt
hus för att få godkänd ventilation (nu tänker jag på nyare hus) så den
strömförbrukningen blir ju densamma oavsett om du har FTX eller inte...
(Storleksordningen på strömförbrukningen är ca. ~50-200Watt)

Olika fläktar (aggregat) kan dra olika mycket ström, så kolla upp det
innan du handlar. Avfrostningen av värmeväxlaren kan även göra med
olika tekniker, avfrostningen sänker verkningsgraden. Olika typer av
växlare (roterande, platt, korsström) har olika för- & nackdelar.
Välj typ som passar just er.

Anlita en bra firma som dimensionerar ert system noggrannt så att det blir tyst (ljuddämpare), dragfritt (tillräckligt många ventilationsdon) mm.
 
hakaner skrev:
Ett FTX-aggragat har ofta kring ca.75-80% verkningsgrad. (i praktiken)
Om du tar in uteluft med -25grader och suger inneluft med temperaturen
+22grader så har du en temperaturdifferans på 47grader.
Ex.
Om verkningsgraden är 80% så överför du energi motsvarande 37,6grader,
då kommer aggregatet att värma luften till +12,6grader innan den släpps
ut i huset...
Men! Beroende på hur tätt hus du har så suger aggragatet ut mer luft än
vad det blåser in till huset. Skillnaden mellan in/ut beror på att huset läker
in luft i otätheter, men aggregatet bibehåller ett önskat undertryck i huset
genom att suga ut mer luft än vad den blåser in... (lite virrig förklaring?)

Iom detta så blir temperaturökningen på tilluften något högre i praktiken än
det som min beräkning visar. Hur mycket beror på hur tätt huset är...

Du kan/bör koppla ur eftervärmaren i aggragatet och bara låta det värma
upp tilluften så mycket den kan med växlaren, utan tillsats-el.
& låta jordvärmen stå för husets huvudsakliga uppvärmning.

* FTX = Värmeåtervinning
* Värmepump = Uppvärmningssystem

Många verkar vilja blanda ihop dessa två funktioner, gör inte det...
(Om ni har ett passiv-hus eller liknande)


Utetemp/Innetemp => Temp tilluft (vid 80%) (+flödesdifferans)
-20/+22 => +13,6
-15/+22 => +14,6
-10/+22 => +15,6
-5/+22 => +16,6
-0/+22 => +17,6
+5/+22 => +18,6
+10/+22 =>+19,6
d^_^bd^_^bd^_^b
Kan det blir bättre? Tack och bock. Solklart.
Att ha avslagen eftervärmare och låta min jordvärme jobba lite mer istället låter klokt.
Jag kommer skicka ut betydligt varmare luft än om jag skulle ha en jordvärmepump med frånluft värme och dra in -25 luft i ventiler i väggarna.

Jag antar du tycker FTX+jordvärme är en bra lösning och jag ska inte satsa på jordvärmepump med frånluft värme?
 
Det finns vissa FTX agg som har vattenburen eftervärme. Kan vara något att tänka på.

/MN
 
morgannorberg skrev:
Det finns vissa FTX agg som har vattenburen eftervärme. Kan vara något att tänka på.

/MN
Använder man dessa och har ett mycket bra isolerat hus, kommer golvet att vara kall. Då FTX kommer att klara av att värma upp huset helt.

Det är så fungerar passiva hus. FTX återanvänder den varma inomhusluften, som skapas av dom som bor i huset samt alla elektriska förbrukare. HAr du Plasma tv, radio, dator+++ på, drar dom kanske 1 kw. Det får du tillbaka i form av värmen från FTX.

Kan du tänka dig att köra med kolfilter fläkt i köket blir även den värmen återanvänd.

Det bästa vare att ha en omkopplingsbar fläkt. Kolfilter vintertid, ut sommartid.
 
morgannorberg skrev:
Det finns vissa FTX agg som har vattenburen eftervärme. Kan vara något att tänka på.

/MN
Mycket bra tips. Ska undersöka det. Behöver ju inte vara överdrivet mycket värme som går in men bara så att jag inte behöver använda el till eftervärmning.

kamilenski skrev:
Använder man dessa och har ett mycket bra isolerat hus, kommer golvet att vara kall. Då FTX kommer att klara av att värma upp huset helt.

Det är så fungerar passiva hus. FTX återanvänder den varma inomhusluften, som skapas av dom som bor i huset samt alla elektriska förbrukare. HAr du Plasma tv, radio, dator+++ på, drar dom kanske 1 kw. Det får du tillbaka i form av värmen från FTX.

Kan du tänka dig att köra med kolfilter fläkt i köket blir även den värmen återanvänd.

Det bästa vare att ha en omkopplingsbar fläkt. Kolfilter vintertid, ut sommartid.
Klart värt att tänka på, Vill ju inte att det ska värma FTX för mycket. Bara det lilla som behövs för att jag inte ska behöva ha el som eftervärmning.
Att min vardagsrumssoffa ska lukta matos kan jag vara utan. Kolfilter är inge vidare.
Att köra kolfilter för att snåla in några kronor på år tänker jag inte sträcka mig till.:)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.