I vårt nygamla hus finns bergvärmepump. När vi flyttade in för en o en halv vecka sedan var alla elementen på, och väldigt varma. Vi vred termostaten på dem alla till 0, och ingenting hördes då. Igår kväll började alla elementen plötsligt gurgla och vina, det låter ungefär som tinnitus. På dagen var det tyst, och ikväll började det igen. Vi vred termostaten till litet öppet, men man kan ju inte ha dem på fullt ös när det så varmt ute. Vad ska man göra? Jag läste i gamla trådar att man skulle vrida ner cirkulationspumpen, men vi vet inte hur man gör. (Eller vad en cirkulationspump är) Vi har läst bruksanvisningen till värmepumpen men man måste ju ha examen från KTH för att begripa vad dom menar. Inga bilder i manualen ser ut som den apparat vi har i pannrummet. Man måste ju kunna stänga av elementen på sommaren, och det utan detta infernaliska oväsen?

Vi har bergvärmepump i vårt hus. Vad jag har förstått ska man aldrig vrida ner enskilda element då elementen ingår i ett cirkulationssystem med pumpen. Man ska istället dra ner temperaturen på själva pumpen. Vi har 2 bruksanvisningar, en teknisk med flödesschema ody och en som mer gäller handhavande. Ni får nog ringa tillverkaren om hur man ställer ner pumpen. Har ni termostaten inomhus eller utomhus?

Har man termostaten inomhus så stänger pumpen av när det blir varmt inne men vad jag har förstått finns det nackdelar med det också. Jag har själv termostaten utomhus och det fungerar bra,men jag har fått reglera någon gång per år när det har varit för kallt eller för varmt (ofta på grund av frekvent eldning i braskaminen!):)

Kika även på vilket tryck ni har (brukar vara en mätare på expansionskärlet) värdet ska vara runt 1,0 (i alla fall på vår) Kan kanske vara för lite vatten som gör att det bubblar?

Hoppas ni får lösning på problemet!
/Peter

C
1: Ställ upp alla termostater.
2: Vad heter värmepumpen?

pumpen heter itm greenline 4

IVM greenline 4 är det korrekta namnet. Jag har mejlat tillverkaren och hoppas att de svarar imorgon. Tyvärr vet vi inte vad expansionskärl är för något eller hur man hittar det? Inte heller om det är termostat inne eller ute. Den gamla ägaren visade ju pumpen och tyckte den var alla tiders, och behövde inte justeras alls utan skötte sig själv. Vi tror att de haft elementen på även på sommaren för att slippa oljudet och att de inte visste hur man gjorde för att reglera apparaten. Han vet nog inte ens om termostaten är inne eller ute, han är inte så ung längre och har varit rätt sjuk så minnet är inte vad det varit, tyvärr.
Har någon en sådan Greenline 4 pump som kunde lägga ut bild och förklara vad som är cirkulationspumpen och expansionskärlet på den?

Om det gurglar i elementen, brukar inte en första åtgärd vara att lufta dem? :blushing:

Om det vore så enkelt! Tyvärr är det nog systemet som blivit felinställt. på sommaren ska pumpen bara producera varmvatten, inte värma upp huset alls, enligt pumptillverkaren. Enligt dom måste "något vara fel" ifall vatten cirkulerar i elementen och de blir varma. Vad detta "något" kan vara säger dom däremot inte.
Finns det ingen som känner igen en cirkulationspump och kan förklara hur den ser ut. Det är så många olika manicker och rattar på pumpen och vi vågar inte röra dom ifall det blir ännu mer fel och vi är utan varmvatten . . .

det låter som om växelventilen som skall producera varmvatten har"hängt sig" och skickar ut varmvattentemperaturen på radiatorsystemet istället. Googla på cirkulationspump så ser du hur den ser ut.

jag ringde till ett företag som fixar värmepumpar och dom säger också att det är växelventilen, då kan man strunta i cirkulationspumpen, som man förhoppningsvis aldrig behöver ställa om?

Cirkulationspumpen ska helst vara avstängd på sommaren när det är varmt eftersom det minskar värmen lite i huset. Vissa värmepumpar gör detta automatiskt om det t.ex. varit varmare ute över en viss temperatur ett antal dagar, andra måste man trycka på knappen "cirk.pump" (äldre anläggningar) och/eller bläddra till rätt ställe i menyn (nyare värmepumpar).

Om det är växelventilen så borde det innebära att ni inte har varmvatten, eller dåligt med varmvatten.

som sagt så måste alla termostater vara fullt öppna.

om du har för varmt så kan 3 vägsventilen läcka, eller så är den fel injusterad.

det gör inget att cirkulationspumpen går på sommaren.
jag har annat fabrikat på min pump, men rör ingen ting på pumpen nån gång, den får sköta allt själv, sommar som vinter (det är bekvämt med system som sköter sig själv)
Min cirkulationspump går alltså hela sommaren. & värmepumpen kn gå på näterna när det blir kallt, så det är alldrig rått i huset på mårnanra när hösten börjar komma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.