Har läst tidigare trådar om man skall provtrycka med vatten eller luft mm. men har inte funnit precis det jag söker.

Har lagt LK 16 rör på spårad spånskiva i vardagsrum och kök (samma rum) Kommer koppla samman denna golvväre med LK minishunt M60. Frågan är: kan jag koppla i alla 4 slingor som jag har till shunten, sedan koppla på vattenslangen via en kran och mannometer. Har läst om det tidigare. Är det bara att plugga returen på shunten för värmesystemet och provtrycka?
Hur länge och hur mycket skall man trycka, försökte läsa mig till det i manualen men tittade inget.
Någon med erfarenhet och bra tips?

Tack på förhand!!

Jag har just haft en rörfirma hemma som fyllde och provtryckte mitt system. De gjorde så här:
1. Kopplade in en manometer direkt på fördelaren (fanns en pluggad koppling avsedd för sånt)
2. Fyllde och slinga för slinga (de som inte fylldes stängdes tillfälligt) tills all luft var borta.
3. Stängde både tillflöde och retur till fördelaren (mha ballofixventiler) så att golvvärmesystemet tilfälligt var "fristående" från resten av värmeledningssystemet.
4. Öppnade alla slingor, fyllde upp med vattenslang från vattenkran tills trycket var 3 bar. Höll koll under 2-3 timmar att trycket inte minskade.

Nu är systemet provtryckt, en mannometer och en slang så var det klart.

Tack för hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.