Hej har idag ett hus byggt på 60 tal 1 1/2 plans hus på ca 116 m3, har idag en olja/ved panna
skall tilläggas är från 1967 vattenburna element i hela huset inkl källaren.vad skall jag välja för panna/system.

Du bör investera i en nu ren vedpanna o bygga om oljetanken till en väl isolerad acktank.

H
Är elementen sedan 1967 är det sannolikast ett högtemperatursystem. Då kan du inte utan att montera fler eller större värmeelement använda värmepump. En sådan fungerar bäst om framledningstemperaturen aldrig behöver vara högre än 45 grader.

Du vill ju byta panna och det innebär att du fortsätter elda.
Em bra vedpanna som Calmar V33 med acktank, laddomat, ventiler, rör mm kan gå på 80000 monterat och klart. Har du plats och tid att hålla på med ved så blir uppvärmningen billig.

En integrerad pelletspanna som CTC Ecoflex kostar 56000 och installationen kanske 10000.

Begagnad pelletspanna för ca. 20000 kan också vara ett bra alternativ om du kan sköta installationen själv.

Eftersom du säkert kärt en hel del med ved redan så har du ju vanan inne gissar jag..
Så en ny modern panna med t.ex din gamla oljetank som acktank.
Du får räkna med att vedförbrukningen kommer att sjunka en del med en ny panna, vilket nog inte är en nackdel.

hur vet jag om jag har ett högtemp system?

Då brukar det vara tunna element som det inte är så mycket vatten i. Stora element med mycket vatten i är bättre för då behöver man inte skicka ut så varmt vatten från pannan.

HmmHmmm, TOBBE E, har du inte fått något om bakfoten där.

Det är ytan på elementet i förhållande till värmebehovet som avgör om det är hög eller lågtemperatursystem.
Om det är platt eller sektion har liten betydelse, det är den totala ytan som avgör.

Ett element med stor vattenvolym är aldrig fel, det ger en buffrande effekt och ger lite jämnare värme speciellt bra med värmepump, shuntar man ut värmen så har det mycket liten betydelse.

Protte

ok jag måste vara dum i huvet men förstår inte riktigt det där med ytan vs värmebehov är ju lite novis på detta

Om du har ett element stort som ett knappnålshuvud så måste det vara oerhört hett för att värma ditt hus.
Ett stort element med många kvadratmeter plåt kan ju vara svalare och ändå värma ditt hus. Det är varje cm2 som avger värme, sitter det en veckad plåt på baksidan så får man räkna hur stor den är när den är utplattad. Samma sak med sektionsradiatorer, man får räkna hur mycket plåt det är.

Det är något som kallas DeltaT dvs hur mycket varmare vattnet måste vara än rummet för att avge en viss effekt.

Protte

prototypen skrev:
Det är något som kallas DeltaT dvs hur mycket varmare vattnet måste vara än rummet för att avge en viss effekt.
Vanligtvis anger man DeltaT som skillnaden mellan temperaturen på det utgående på vattnet till elementen och temperaturen på det returvatten som kommer från elementen tillbaka till värmepannan.
Givetvis kan man använda DeltaT som ett mått på skillnaden mellan två olika temperaturer, men det är bättre att att ange gängse benämningar här i forummet.
//Bosse

Så då minskar elementets effekt om man ökar farten på cirkulationspumpen, konstig logik

tack för det pedagogiska svaret! nu fattar jag!

prototypen skrev:
Så då minskar elementets effekt om man ökar farten på cirkulationspumpen, konstig logik
Nej!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.