Hej!

När jag skulle böja slangen för att reda ut ett trassel, råkade jag vecka slangen:S.

Tror ni jag kan fortsätta lägga slangen med vecket, eller är det bara att kapa och kassera??:(

Någon som har en bra patent lösning på hur man får slangen lite mer medgörlig?
Funderar annars på att hyra mig en karusell..

Tacksam för svar!

/Xilak

• IMG_9760.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapa och sätt dit en skarv, så skulle jag göra man vet aldrig vad som hänt i vecket. Jag vet inget sätt att få slangen medgörlig annat än att va 2 pers, jag å rörisen har hjälpts åt att brotta ner den hos oss :)

Har för mig att det stod i monteringsanvisningen att man kan värma med varmluftpistol, och så ska vecket gå tillbaka av sig självt... gör det inte det får du nog skarva...

För uponor så kan man värma med en varmluftspistol tills slangen är genomskinlig så ska det mesta gå tillbaka. Skulle testa det och med lätthet föredra en oskarvad golvvärmeslang om det inte är ett superveck du har jämfört med att skarva mitt i en slinga. Kolla vad som gäller med till tillverkare av slang

// Mats

"Får" man skarva slang vid ingjutning??
Hade för mig att man var tvungen att ha skarvlöst..

Ska ringa lev. imorgon och fråga om veck, och vad man kan göra åt det.

Jo har insett att det är ett 2 manna jobb.
Har lagt i ett rum (11m2) själv, och det var den värsta brottningsmatchen jag varit med om.. säkert bra motion dock:rolleyes:.

Tack för svaren!

/Xilak

Värmesystem får man skarva dolt (begränsad volym vatten), men hur det är med just ingjutning törs inte jag svara på.
Sen kan det ju vara mer eller mindre lämpligt/roligt/oroligt, men det är en annan fråga.

Det där går att fixa med värme.

Jag kan varmt rekommendera att hyra en "karusell", tack vare den hade jag inga problem alls att ensam lägga slang inne i en befintlig källare (2 rum, ett på 30 kvm och ett på 8...)

Man värmer tills den blir genomskinlig då går den tillbaka till ursprungsformen men man bör ju såklart ha den rak medan man värmer. Låt den sedan kallna i lugn och ro innan den åter böjs.

Detta har jag testat på en uponorkurs och det fungerar bra men värm försiktigt så inte plasten bubblar sig.

En karusell fixar man enkelt själv med några brädlappar, en rörbit och träskruvar. Föreställ dig ett skovelhjul. Ungefär :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.