974 läst ·
4 svar
974 läst
4 svar
kamin
Precis vad det kostar vet jag inte, men det beror delvis på dina förutsättningar. Finns det skorsten eller inte i dagsläget?
Lönsamhet är ett svårt begrepp när det gäller kaminer. Du lär behöva elda mycket med gratisved innan du tjänat in vad installationen kostar, men det kan vara trevligt att ha. Som extra värmekälla är det mycket bra. Pelletskaminen kan med en måttlig arbetsinsats stå för en stor det av husets värmebehov och är troligen lättare att tjäna ekonomiskt på trots att den är dyrare i inköp. Det beror dock på hur du värmer huset idag. Jag tycker inte att de två riktigt tävlar mot varandra, utan snarare har olika användningsområden.
Erik
Lönsamhet är ett svårt begrepp när det gäller kaminer. Du lär behöva elda mycket med gratisved innan du tjänat in vad installationen kostar, men det kan vara trevligt att ha. Som extra värmekälla är det mycket bra. Pelletskaminen kan med en måttlig arbetsinsats stå för en stor det av husets värmebehov och är troligen lättare att tjäna ekonomiskt på trots att den är dyrare i inköp. Det beror dock på hur du värmer huset idag. Jag tycker inte att de två riktigt tävlar mot varandra, utan snarare har olika användningsområden.
Erik
Jag skulle säga att en vedkamin är mycket bra att värma upp ett rum med. Däremot är den dålig att varmhålla med. Den lämnar alldeles för hög effekt och det blir för varmt i rummet. Försöker man strypa den för att den skall avge mindre värme är det inte bra för miljön. Vill du ha den för en trevnadsbrasa då och då samt som extra värmekälla eller för att värma upp ett utkylt rum är vedkaminen utmärkt. Vill du kunna minska elåtgången för uppvärmning är det bättre med antingen en tung eldstad (Kakelugn, rörspis, täljstensugn mm) eller en pelletskamin. Personligen vill jag inte bo i ett hus utan eldstad för ved.
Erik
Erik
Klicka här för att svara