744 läst ·
2 svar
744 läst
2 svar
Golvvärme eller radiatorer?
Hej, funderar på vilket värmesystem som ska installeras i mitt hus. Om man ska börja nysta i någon ända- finns det något "grundtänk" i fråga om jag ska ha golvvärme eller radiatorer? Problemet är att jag får olika råd från olika håll. En del säger att golvvärme är bättre p g a t.ex. mjukare fördelad värme som finns i hela golvet, andra säger att golvvärme är en "stel" värme som tar lång tid att justera sig om t.ex. solen lyser in i rummen. Så om man nu inte har någon aning, finns det någon lämplig info någonstans om t.ex: Väljer jag golvvärme medför det det här- väljer jag radiatorer medför det de här?
Antar att det är värmepump vi pratar om..
I ett bra isolerat hus(även grund) utan stora kallras från fönster så är golvvärme
det enda rätta, om man däremot har lite äldre fönster kan du få problem med kallras från
fönster, men välisolerad platta/grund är ett måste för en bra driftsekonomi och komfort..
Golvvärme kan väl upplevas lite trögt beroende på hur avancerad anläggning man installerar..
Radiatorer blir ju ganska stora om du ska köra mot en värmepump i och med att du helst
ska komma ner i ganska låg framledningstemp, enda nackdelen egentligen är ju att de blir skrymmande..
många tvistar om vad som är bäst ekonomiskt sett, men jag förespråkar nog radiatorer(om man inte har stengolv
i hela huset) i dom flesta fall.. Men är det ett nybygge kan du ju ta till isolering i plattan och slippa stora radiatorer
som försvårar en möblering..
//
Några rader från en hemmapulare som nyss haft samma funderingar..
I ett bra isolerat hus(även grund) utan stora kallras från fönster så är golvvärme
det enda rätta, om man däremot har lite äldre fönster kan du få problem med kallras från
fönster, men välisolerad platta/grund är ett måste för en bra driftsekonomi och komfort..
Golvvärme kan väl upplevas lite trögt beroende på hur avancerad anläggning man installerar..
Radiatorer blir ju ganska stora om du ska köra mot en värmepump i och med att du helst
ska komma ner i ganska låg framledningstemp, enda nackdelen egentligen är ju att de blir skrymmande..
många tvistar om vad som är bäst ekonomiskt sett, men jag förespråkar nog radiatorer(om man inte har stengolv
i hela huset) i dom flesta fall.. Men är det ett nybygge kan du ju ta till isolering i plattan och slippa stora radiatorer
som försvårar en möblering..
//
Några rader från en hemmapulare som nyss haft samma funderingar..
Jag väljer nog radiatorer pga. att det är lättare att styra till en jämn temperatur (betydligt snabbare respons än golvvärme, åt bägge håll ). Givetvis "stora" för att ha en låg framledningstemperatur, men jag har ju inga problem med att "möblera".
Klicka här för att svara