Hej!
Sedan 1 år tillbaka har jag solvärme med två 750-literstankar med solvärmeslinga i båda.
Helt nyligen har jag fått en vedpanna installerad plus ytterligare en 2000 liters acktank. Pannan styrs av en Laddomat 21-60. Nu till mitt problem:
har märkt att vattentempen i vedpannan stiger i takt med att solen värmer på och temperaturen stiger i solacktankarna - så ska det väl inte vara ty då förlorar man ju energi ut via vedpannan!
Vad kan orsaken vara och vad ska man göra:
- Fel på laddomaten?
- Någon ventil som borde ha monterats?
- Måste det till manuella ingrepp (stänga, öppna ventiler)?
- Felaktig installation?

Tacksam för tips.
 
Om anslutningen till pannan ligger högre än anslutningen på tanken så vandrar värmen till pannan..

Har märkt att dom gärna seriekopplar soltankar, kanske har blivit tokigt installerat..
 
Ladd 21:an har en enkel lättöppnande backventil som skall förhindra värmevandringen. Det är kanske den som inte sluter tätt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.