God afton gott folk!

Står i begrepp att byta ut stammar och resten i mitt vattenburna värmesystem daterat från tiden kring Adam och Eva. :P

Bifogar en liten skiss från hjärnan utan större eftertanke, kommer något i stil med detta att fungera? 22 eller 28 mm stammar och stick från det med 15 prisolrör till radiatorerna. Ena halvan av skissen är övervåning och andra bottenvåningen. Bör man justera längd/diameter på stammarna på något vis för att kompensera för över/bottenvåning? Vattnet följer väl lagen om minst motstånd - eller hur funkar det i vattenburna värmesystem? Min tanke var väl mest om det blir mindre genomströmning i radiatorerna på övre plan kontra undre om man antar att alla rör är exakt lika långa (förutom stigaren till övervåningen då såklart).

Tankar om detta? Vill ju helst inte bygga ett system där det är vansinnesfräs på radiatorerna på bottenvåningen och knappt ljummet på övre plan. :S

/Magnus

Redigerat:
Du har väl tillräckligt med tryck så att det kan strömma upp, och du har väl termostater som reglerar genomströmningen efter behov. Sen så borde väl 12mm räcka till raddarna eller är det några äldre rackare? Det här är bara vad jag tror så lita inte på mig men :P

Pelleedholm skrev:
Du har väl tillräckligt med tryck så att det kan strömma upp, och du har väl termostater som reglerar genomströmningen efter behov. Sen så borde väl 12mm räcka till raddarna eller är det några äldre rackare? Det här är bara vad jag tror så lita inte på mig men :P
Trycket borde det inte vara något fel på då det fungerat hyfsat nu i vinter med de gamla stammarna och rördragningen (gröna rör till stammar och mindre tunnare ut till radiatorerna). Jag läste någonstans på detta forum att man bör ha 22 eller 28mm stammar eller däromkring till en vanlig villa i två plan och avledare från dessa i 15mm, det är klart att om det räcker med 12mm så skadar det ju inte plånboken i varje fall.

De radiatorer jag har är gamla hederliga sektionsradiatorer från före 1965 så mycket vet jag, vid renoveringen någon gång kring 65-70 så inreddes övervåningen och där sitter panelradiatorer från den tiden.

De flesta radiatorerna i huset är av en modell som liknar denna. Räcker det med 12mm till sektionsradiatorer med storleken 1200x590mm? Någon fler som har åsikter om detta? Jag mottager ödmjukast så många råd och tips jag kan få.

/Magnus

farbaute skrev:
De flesta radiatorerna i huset är av en modell som liknar denna. Räcker det med 12mm till sektionsradiatorer med storleken 1200x590mm? Någon fler som har åsikter om detta? Jag mottager ödmjukast så många råd och tips jag kan få.

/Magnus
Om du tittar på ett vanligt radiatorkoppel (tex bilden du länkade till) så är det Ø10mm på framledningen så visst räcker Ø12 rör till en radiator med dessa mått.

Jag har dock byggt efter principen Ø22 som stammar och Ø15 till (max tre st) radiatorer och jag kan köra min pump på lägsta effekt utan problem.

Gabbe1 skrev:
Om du tittar på ett vanligt radiatorkoppel (tex bilden du länkade till) så är det Ø10mm på framledningen så visst räcker Ø12 rör till en radiator med dessa mått.

Jag har dock byggt efter principen Ø22 som stammar och Ø15 till (max tre st) radiatorer och jag kan köra min pump på lägsta effekt utan problem.
Det låter som en bra idé, det enda oket på mina axlar för närvarande är hur man på ett bra och framför allt snyggt sätt undviker dolda skarvar. Förr i världen var det ju en enkel sak att dra värmeledningsrör och få det snyggt nu vette fanken hur man ska göra utan att behöva blanda in fyrvägskoppel eller synliga t-rör till avsticken. Finns det ens någon bra lösning på detta "problem"?

Förresten, använder man sig av fyrvägskoppel så blir väl den totala längden rör man måste dra rätt så mycket längre än på det "gamla" sättet - eller har jag fattat helt fel nu?

/Magnus

Jag ser inget problem med dålda skarvar, jag har det på min radiatorslinga.
Det är tillåtet och jag ser endast en minimal risk med det.

Precis, det är i tappvatteninstallationer som det inte är tillåtet med dolda skarvar. I ett värmesystem är det bara en begränsad mängd vatten som kan läcka ut (även om den förvisso kan vara betydande).

Jag har också kört med 22mm stammar och 15mm till radiatorerna. För dimensionering är tumregeln max 5 kw per 22mm stam, 1,5 kw per 15mm stam för att undvika för höga flöden vilket kan ge oljud etc.

Ibland är man bara för förvirrad! Självklart är det fortfarande(!) tillåtet med dolda skarvar vid värmedistribution! Jag blandade ihop det med tappvatten och det är ju en helt annan sak, mängden vatten är ju något större i det senare fallet. :)

5kw per 22mm stam? Ajfanken - det här gamla och helt oisolerade huset (skall iofs åtgärdas så snart det finns tid) kräver nog en 15kw eller mer för att det iaf skall vara över 10+ inomhus när det är -25 ute. Jag antar att stammen(arna) från pannan bör vara över 22 i det fallet, undra om det räcker med en 28:a eller om jag måste köra dubbla dito?

Finns det ingen trevlig tabell med tumregler över dimensioner på rör till radiatorer?

/Magnus

H
Sätt dig och räkna. Hur såg det gamla systemet ut? Räkna på tvärsnittet samt hur många element som matades. Har själv bytat alla ledningarna i källaren. Går med 28 ut från pumpen som delas i ett t-rör till 22 mm rör går sedan ner till 18 och slutligen 15 mm för matning av de 2 sista på slingorna. Jag hade 42 mm rör som huvudmatning delade detta med antal element som skulle ha vatten. Sedan går man andra hållet och ser vilken dimension som rören behöver.

Här är lite tabeller: http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv

Jag går tex ut med tre stammar från "pannrummet" på 22 mm vardera. En huvudregel brukar också vara att inte blanda för många dimensioner. Att hålla på att gå från 28 till 22 till 18 till 15 på samma stam blir bara jobbigt. Kör då hellre 22 mm hela vägen och samma dimension till radiatorerna, enklare att jobba med och skulle du ändra i huset nångång så får du inga flaskhalsar.

hokanp skrev:
Sätt dig och räkna. Hur såg det gamla systemet ut? Räkna på tvärsnittet samt hur många element som matades. Har själv bytat alla ledningarna i källaren. Går med 28 ut från pumpen som delas i ett t-rör till 22 mm rör går sedan ner till 18 och slutligen 15 mm för matning av de 2 sista på slingorna. Jag hade 42 mm rör som huvudmatning delade detta med antal element som skulle ha vatten. Sedan går man andra hållet och ser vilken dimension som rören behöver.
Problemet är väl mest att det nuvarande gamla systemet inte alls funkar så bra som jag skulle vilja. Har en 20 kw pelletsbrännare som gick för fulla spjäll i 23 av 24 timmar när det var som kallast i vinter. Detta i ett hus på 140m2 (ingen källare) och då hade vi 13-14 plusgrader inomhus. Iofs så blåser vinden rakt genom huset och golven är isolerade med 15cm kolstybb och nu när jag har rivit upp golven och skall isolera på riktigt så passar jag även på att byta värmerör och tappvattenrör som i dagarna är 50+ år gamla. Vill bara inte underdimensionera värmeledningsrören så det blir kavitation och missljud etc.

/Magnus

mexitegel skrev:
Här är lite tabeller: [länk]

Jag går tex ut med tre stammar från "pannrummet" på 22 mm vardera. En huvudregel brukar också vara att inte blanda för många dimensioner. Att hålla på att gå från 28 till 22 till 18 till 15 på samma stam blir bara jobbigt. Kör då hellre 22 mm hela vägen och samma dimension till radiatorerna, enklare att jobba med och skulle du ändra i huset nångång så får du inga flaskhalsar.
22 mm till alla 9 radiatorer på bottenvåningen låter styvt, lär iofs inte bli några som helst problem med cirkulationen - ej heller med pengarna i plånboken ty de lär väl vara borta efter 5 raddar! :)

Jag funderar även på själva rördragningen, eftersom allt kommer att vara utom "synhåll" tills nästa gång någon river upp golvet så kan man ju dra "hur som helst" - alltså så kort sträcka som möjligt för att spara några tusenlappar till annat. Rören kostar ju fullkomligt skjortan nuförtiden. 114 kronor metern för 28mm rör och 70+ för 22, det rinner iväg fort när man kommer upp i avstånd. Att god sed ju säger att man ska dra "snyggt" är väl tämligen självklart men hur är det egentligen "bäst" att dra om man har möjlighet att dra precis hur man vill - om några dagar har jag inga golv alls kvar på bottenvåningen och kan sålunda dra rören (i princip) hur jag vill.

Kan/bör man dra en stam till mitten av huset på bottenvåningen och sedan stjärna ut avstick till radiatorerna från denna centrala knutpunkt eller ska man dra runt väggarna åt två håll för att på det sättet nå samtliga radiatorer på bottenvåningen? Jag tänker i detta sammanhang även på motståndet i rören, smäller man upp en knutpunkt mitt i huset blir det ju i princip lika långt till varje radiator och därigenom borde ju problem med flöde (minsta motståndets lag) minimeras och med det även eventuellt bök med strypventiler?

Tankar om detta?

Redigerat:
  • Gilla
Daniel__s
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.