Hej! Håller på att bygga om vårat vardagsrum här hemma... tilläggsisolerar väggar och får in ny el mm mm.... har tagit ner de gamla elementen och tänkte lägga golvvärme.
Ska lägga spånt med cc 30 på det befintliga trägolvet och på det golvplåtarna.

Så tänkte kolla vart man får tag på billiga och bra grejer man behöver till ett komplett värmegolv?

Mvh

Lite för lite detaljer för att nån kanske kan ge dig den hjälp du behöver..

Vad hade ni för värmesystem innan (vattenburet eller direktv. el), och vad blir det nya för något ?
Eftersom du frågar om vad som behövs till golvvärmen, och samtidigt nämner att du ska lägga plåtarna med c/c 300, så måste du ha kikat ut nåt system och åtminstone snabbläst monteringsanvisningarna.

När man väl vet vilket system som ska monteras, och hur det monteras är det inte särskilt svårt att knåpa ihop en lista med de delar som behövs. Gäller det vattenburen golvvärme är det i stort sett slang och värmefördelningsplåtar + shunt och ev. fördelare för att koppla på flera slingor på samma shunt.

peo skrev:
Lite för lite detaljer för att nån kanske kan ge dig den hjälp du behöver..

Vad hade ni för värmesystem innan (vattenburet eller direktv. el), och vad blir det nya för något ?
Eftersom du frågar om vad som behövs till golvvärmen, och samtidigt nämner att du ska lägga plåtarna med c/c 300, så måste du ha kikat ut nåt system och åtminstone snabbläst monteringsanvisningarna.

När man väl vet vilket system som ska monteras, och hur det monteras är det inte särskilt svårt att knåpa ihop en lista med de delar som behövs. Gäller det vattenburen golvvärme är det i stort sett slang och värmefördelningsplåtar + shunt och ev. fördelare för att koppla på flera slingor på samma shunt.

Oj! Vi har vattenburen värme (pellets), Hade vi haft direktv. el hade jag aldrig laggt värmegolv. Jo jag har kikat ut och tagit lite råd. Så tänkte lägga direkt på det befintliga golvet... och sen fräsa ur och lägga plåt o slang.

Detta kanske är en hjälp på traven. Stämmer hyfsat för 240/4=60kvm. Räkna med 4m rör per kvm och 80-100m rör per slinga dvs cirka 25 kvm per slinga. Anpassa fördelarna så det stämmer för antalet slingor du ska ha. Antar 20mm slang eftersom du säger rör på cc30.

rinka.jpg

Mitt golvvärmeprojekt i köket blir med 16mm slang och resten av delarna från LK Pga den lite klenare dimensionen blir c/c avståndet 200, och värmefördelningsplåtarna täcker 190mm i bredd.
Att jag valt LK beror på att det finns en shunt (LK Minishunt M60) som täcker upp till 60kvm och ansluts på befintliga rör från bortplockad radiator.

Istället för att fräsa ner 18mm i den befintliga golvspånskivan (22mm), så lägger jag på 70mm breda remsor av 10mm spånskiva, och fräser 8mm i golvspånskivan. På så sätt får jag lägre bygghöjd än att lägga på en till 22mm skiva, och med remsorna får jag ett bra stöd i sidoled för fräsen och slipper köra på frihand.

.. och för priser och sånt så rekommenderar även jag Rinkaby Rör ..
Det finns ett eller två andra billigare ställen (utan att nämna några namn), men prisskillnaden handlar om 2-500kr på 10000kr, men för den lilla skillnaden är det inte värt att byta Rinkaby's 180 dagars returrätt (om man köpt för mycket eller fel av nånting) mot 10 dagar hos de andra som dessutom vill ha förskottsbetalt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.