864 läst ·
9 svar
864 läst
9 svar
Kommunens Energirådgivare...
Jag var nyligen hemma hos en som just köpt en ny villa. Det var problem med fukt i golvet (betongplatta på mark och träreglar direkt mot denna) så snickare var där och hade brutit upp alla golv för att installera nivellsystem samt lägga ny ekparkett ovanpå (detta skulle förra husägaren stå för)
Huset var uppvärmt med direktverkade el. Jag frågade varför de inte passade på att lägga vattenburen golvvärme och installera bergvärme (elradiatorerna var gamla och behövdes bytas, VVB behöver troligen snart bytas).
De hade också varit inne på detta men ändrade sig efter att kommunens energirådgivare sa att det skulle aldrig löna sig.. ??
Jag tycker detta låter som en otroligt korkad rekommendation från en energirådgivare.. eller?
Huset var uppvärmt med direktverkade el. Jag frågade varför de inte passade på att lägga vattenburen golvvärme och installera bergvärme (elradiatorerna var gamla och behövdes bytas, VVB behöver troligen snart bytas).
De hade också varit inne på detta men ändrade sig efter att kommunens energirådgivare sa att det skulle aldrig löna sig.. ??
Jag tycker detta låter som en otroligt korkad rekommendation från en energirådgivare.. eller?
låter ju märkligt, men du skriver heller inte hur mycke energi dom gör av med.
Känner en som lagt golvvärme i ett hus med samma typ av platta och med facit i hand
var det ingen större hit, ingen isolering under plattan, träreglar och 100mm mineralull, spårad spånskiva
och ett trägolv på det gör att stor del av värmen far ner i backen istället för upp i rummen.
Sen finns det visst andra problem som kan uppstå när plattan blir varm, typ fukt.
Han får dessutom skicka omkring 50* i golvet när det är -10* ute
Känner en som lagt golvvärme i ett hus med samma typ av platta och med facit i hand
var det ingen större hit, ingen isolering under plattan, träreglar och 100mm mineralull, spårad spånskiva
och ett trägolv på det gör att stor del av värmen far ner i backen istället för upp i rummen.
Sen finns det visst andra problem som kan uppstå när plattan blir varm, typ fukt.
Han får dessutom skicka omkring 50* i golvet när det är -10* ute
Som _ap_ skriver så finns det ett gäng anledningar till varför det kanske inte är helt vettigt och det kan ju även vara så att energirådgivaren endast ser till installationskostnad samt minskad förbrukning med golvvärmen och sedan gör beräkningen utifrån det. Minskad förbrukning brukar man ju kunna få då man ev kan sänka temperaturen en aning då de varma golven kompenserar men om det inte handlar om att ta in bergvärmepumpen i ekvationen kommer det ändå vara el som värmer upp.
// Mats
// Mats
Ja.. jag har ju inte påstått att just golvvärme skulle vara energieffektivare än radiatorer. Däremot är det energieffektivare med bergvärme än med direktverkande EL._ap_ skrev:
Däremot är det skönt med golvvärme!
Hur skulle ni ha gjort om ni var i samma situation som dom jag berättade om?
När golvet var uppbrutet skulle jag installerat ett tvårörs värmesystem med riktiga radiatorer.
Valfrihet att sedan välja värmekälla, kanske går att få fjärrvärme i framtiden.
Om man enbart har golvvärme måste fönstren bestå av isolerrutor i annat fall blir det kallras när det inte finns någon radiator under fönstret./MLj
Om man enbart har golvvärme måste fönstren bestå av isolerrutor i annat fall blir det kallras när det inte finns någon radiator under fönstret./MLj
Fast har man inte isolerrutor så är det väl ändå liks läge att byta fönster så småningom?Mats Lj skrev:När golvet var uppbrutet skulle jag installerat ett tvårörs värmesystem med riktiga radiatorer.
Lagt golvvärme förstås :wow: om golvet ändå är uppbrutet kan man ju isolera tillräckligt för att få det varmt och skönt. Det där med "lönar sej" är ett begrepp som man kan fundera kring, det mest lönsamma är ju att inte bo i hus förmodligen så man får prioritera och välja det som passar. Personligen betalar jag hellre lite högre uppvärmningskostnad och drar in på nåt annat i så fall, golvvärme är skönt och man slipper alla radiatorer som förfular väggar och försvårar möblering.Rrrrr skrev:
Klicka här för att svara