Tjenare!

Jag har lagt in en brädgolv på 21 mm med vattenburen golvvärme under!

Hur hög temperatur kan jag ge golvvärmen utan problem?
Jag har hört från Beijer att max är 28 grader.
Min rörkrökare säger att det inte spelar någon roll.

Vad är det som gäller och varför?

mvh
//Warlock

Max 45c står det i Wirsbos anvisningar,vet ej o det är för trä eller bara betong platta.

Mikael_L
Du ska kolla vad tillverkaren till brädgolvet anger.
Det kan säkert ligga i området kring 28°C. Men det är tillverkaren som "bestämmer" sas.

Anledningen är att värmen påverkar uttorkning, krympning och värmeutvidgning på trägolvet och kan ge upphov till sprickor, knarr eller andra olägenheter om man överskrider (eller underskrider) tillåten temp eller luftfuktighet.

observera att det oftast är golvets yttemperaturen man oftast pratar om ( 28*c ), dvs att framledningen kan vara litet högre, ca 32- 35 *c

Det framgår väl av posterna ovan, men du har två temperaturbegränsningar att hålla dig till: slangens och golvets yttemperatur - ingen får överskridas.

Svaret är den temp som krävs för önskad innetemp när det är som kallast.

Matss skrev:
Svaret är den temp som krävs för önskad innetemp när det är som kallast.
Det stämmer inte. Dessutom har framledningstemperaturen i princip väldigt lite att göra med vad det blir för värmeavgivning och således önskad innetemp. Sambandet är Delta-T och flöde.

Det som styr är golvets yttemperatur om inte jag missminner mig så är det max 27 grader.

I LKs och Wirsbos kataloger ska det finnas - har åtminstone funnits - diagram med samband mellan 'temperatur golvvärme' och 'temperatur olika golvmaterial'.

Fast som "Mikael_L" redan har skrivit är den enda intressanta uppgiften den som golvtillverkaren anger. Du får problem med själva golvet långt innan någon annan del av systemet påverkas av för hög temp på vattnet. En termometer på utgående slangen visar vilken temp som är aktuell på vattnet så det är bara att reglera utifrån det.

jonas_t skrev:
Det stämmer inte. Dessutom har framledningstemperaturen i princip väldigt lite att göra med vad det blir för värmeavgivning och således önskad innetemp. Sambandet är Delta-T och flöde.

Det som styr är golvets yttemperatur om inte jag missminner mig så är det max 27 grader.

I LKs och Wirsbos kataloger ska det finnas - har åtminstone funnits - diagram med samband mellan 'temperatur golvvärme' och 'temperatur olika golvmaterial'.
Självklart stämmer det.

Men du har i alla fall lite rätt i det du skriver, Effekten är proportionell mot delta T x flöde men det betyder inte att effekten ökar om du ökar delta T genom att strypa slingan, då sjunker effekten! Det man kan göra är att öka flödet dvs sänka delta T så mycket som möjligt. Då ökar effekten genom att vattnet i slutet av slingan är nästan lika varmt som i början. Och golvet medeltemp ökar. Allt detta gäller vid en given framledningstemp. När fram och returledningstemp närmar sig varandra finns inget annat kvar att göra än att höja framledningstempen (förutom att byta golvmaterial).

Effekten är också proportionell mot tempskillnaden mellan golvets yta och luften.

Siffran 27 grader kommer från boverkets regler och är högsta yttemp ur komfortsynpunkt. Vore ju lite konstigt om ett golv bara bryr sig om tempen på ovansidan medan det får vara hur varmt som helst på undersidan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.