Om man inreder en över våning med 4 gavel fönster och 8 styck tak (Velux) fönster, skulle det mest optimala vara att ha en radiator per fönster för kondensens skull.
Men behövs det verkligen?Om man utgår från att det är ett sovrum vid gaveln, ett badrum med el golv värme och stor vardags rum ; skulle man inte klara sig med el radiatorer i sovrummet samt L/L värmepump i vardagsrummet? Radiatorer i sovrummet skulle taga hand om kondensen i sovrummet (fönsterna) medan pumpens påtvingade luftrörelse om kondensen i vardagsrummets övriga 10 fönster.

Skulle det fungera? Eller hur brukar man lösa det? Det bör tilläggas att det handlar om ett nytt 1,5 plans hus med NIBE F750 pump i bottenplanet. 12 vatten radiatorer på öv känns fel. Dock kommer återvinningen dras till badrummet på öv samt vardagsrummet så långt som möjligt från gavel fönsterna.

Nytt hus, med välisolerade fönster i Skåne och VPs fläkt som skapa luftrörelse. Jag tror det blir bara bra det.

Geometrin blir lite klurig att förstå utifrån ditt inlägg, en skiss kanske skulle underlätta, så får du säkert ett bättre svar också...

Så här ska det se ut.

• ov.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte hur välisolerade Velux är numera men mitt drygt 10 år gamla ger ordentligt med kallras på vintern. Använder persienn typ tätt myggnät och det minskar kallraset en del.

Ser man till skissen så tror jag inte att det blir några som helst problem så länge du kör L/L i vardagsrummet. Tillsammans med systemen i övriga rum borde det vara tillräckligt, och att smälla upp 12 radiatorer är definitivt overkill.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.