868 läst ·
2 svar
868 läst
2 svar
Utomhus givaren till pannan strular.....
Har en gammal konverterad kombipanna (1969)som jag kör pellets i (har inte fabrikatet på pannan i huvet just nu). Jo pannan är gammal men går fint och kan enl sotaren säkert hålla i 10 år till. I maj så målade vi om garaget och då plockade jag ner en givare som går med en tvåtrådig kabel in till pannrumme i k'ällaren och in i shunten. Antar att det är temp givaren som styr pannan om hur mycket den ska elda på beroende på hur kallt det är ute. Efter ommålning så monterade jag tillbaka givaren. Jjag tog aldrig bort kabeln utan skruvade bara bort givaren från väggen och la den med kabeln åt sidan. Kabeln ser ut som en telefon kabel som var spikad med nubb mellan trådarna längs väggen. Efter detta så blev den knasig. Trots 25 grader i maj så eldade panna på som om det var 50 grader minus ute. Shunten öppnade sig helt och hela huset på 206kvm blev som en bastu (måste vara världsrekord i största bastu
)...... Jag fick stänga av automatiken och köra shunten manuellt i stället. Dvs jag har stängt av den helt nu i sommar värmen. Men jag måste ju få ordning på den innan hösten och vintern kommer.
Fråga 1: Kan givaren gått sönder då jag tog ner den och la den på marken i några dagar?
Fråga 2. Eller kan det var något brott på kabeln som orsakar världsrekordet i störst bastu? Kabeln ser skruttig och torr ut och är säkert orginal sedan 1969.
Fråga 3. Om jag tänker byta kabeln till givaren och "bryta" mig in i shuntautomatiken i pannan, vilken kabel ska jag använda idag?
Fråga 1: Kan givaren gått sönder då jag tog ner den och la den på marken i några dagar?
Fråga 2. Eller kan det var något brott på kabeln som orsakar världsrekordet i störst bastu? Kabeln ser skruttig och torr ut och är säkert orginal sedan 1969.
Fråga 3. Om jag tänker byta kabeln till givaren och "bryta" mig in i shuntautomatiken i pannan, vilken kabel ska jag använda idag?
Kan hända att du fått kortis när nubben spikades mitt emellan kablarna.Det måste vara plastade nubb om man skall spika på det sättet.Jag har en rund kabel med 4 olikfärgade kablar.Endast 2 används.Det är "styva" kablar i dom.
Är dina kablar olikfärgade?
Jag har klammer som håller fast kabeln.
Är dina kablar olikfärgade?
Jag har klammer som håller fast kabeln.
Kabeln är ljusgrå två trådig. Exakt som en gammal telefonkabel man drog i husen förr. Ja det kan mycket väl vara kortslutning på kabeln. Får nog byta ut den och se om el butiken vet vilken kabel jag ska ha....
Klicka här för att svara