Hej!

Jag håller på att byta ut värmerören i vårt hus och skall försöka mig på att konvertera systemet från det befintliga av "överfallstyp" till ett mer modernt och diskret system med rör som kommer upp ur golvet.

Som det ser ut idag så är det en enda stam dragen in från garaget (som sitter vägg i vägg med huset) där pannan finns, genom 4 meter av krypgrunden och sedan lodrätt upp till övervåningen. Där i övervåningens golv fördelas rören ut (på något sätt som jag inte är hundra på än eftersom jag inte brutit upp golvet) till radiatorerna på övervåningen och sedan ner till respektive radiator på undervåningen (överfall). Från undervåningen går sedan bottenvåningsreturen ihop med returen från övervåningen och tillbaka till pannan. Min tanke var att helt sonika göra en våning i taget, undervåningen först då jag spenderat någon vecka med att skotta ut 6 kubik kolstybb ur golven. :x

Skulle det fungera att kapa huvudstammen som går upp till övervåningen på lämpligt ställe på bottenvåningen och tota in ett t-rör och sedan dra nya rör från detta till bottenvåningen och i samma veva kapa och plugga framledarna till bottenvåningsradiatorerna (som ju så "snyggt" kommer ned från taket). Jag drar så klart nya rör till dessa radiator - både fram och retur. Sen i samband med renoveringen av övervåningen nästa sommar så kapar jag bara av rören som sticker ned från övervåningen och färdigställer rördragning på övervåningen.

Svårt att förklara via text men huvudfrågan är som följer - behöver jag en stamventil för att strypa flödet från huvudstammen till bottenvåningen för att det ska bli någon värme alls på övervåningen om jag gör enligt ovan beskrivning? Min rädsla är att om jag gör som jag tänkt så står jag i september med ett hus som bara har värme i radiatorerna på bottenvåningen för att vattnet hellre går i de rören än 3 meter upp i stammen till övervåningen. Det är ett såpass stort projekt så vi måste ha någonstans att bo - i dagsläget på övervåningen då bottenvåningen för närvarande helt saknar golv i samtliga rum.

Någon som gjort på liknande sätt eller kan slänga ut sina tankar om detta och om jag behöver en stamstrypare så vore det tacksamt om någon kunde länka till dylik på Rinkaby rör, jag är okunnig och hittar inte på lämplig tingest! :blushing:

Kan du förklara hur du tänkt utföra din nya rördragning och inkoppling på nedervåningen.
Jag tror det blir bättre att du så att säga gör "nytt" på det plan du renoverar, och fixar matning till övervåningen så att du kan göra samma där nästa år.
Proppa och rensa upp i den gamla delen så att du kan jobba korrekt på nedervåningen och låt det gamla mata tillsvidare uppe. Några stamventiler behöver du inte, skulle du få problem kan du strypa på dina befintliga returkopplingar och dina nya koppels injusteringar.

GK100 skrev:
Kan du förklara hur du tänkt utföra din nya rördragning och inkoppling på nedervåningen.
Jag tror det blir bättre att du så att säga gör "nytt" på det plan du renoverar, och fixar matning till övervåningen så att du kan göra samma där nästa år.
Proppa och rensa upp i den gamla delen så att du kan jobba korrekt på nedervåningen och låt det gamla mata tillsvidare uppe. Några stamventiler behöver du inte, skulle du få problem kan du strypa på dina befintliga returkopplingar och dina nya koppels injusteringar.
Bifogar en bild nedan på hur gamla tiders rörmockande ser ut. :D

jrcruymz.jpg

De tre rör av intresse är det tre grövre gröna till vänster i bild, längst till vänster är inkommande framledning från pannan, mittenröret är... ja vadå? Jag är faktiskt inte säker på vad det är, vid test nyligt med pannan på fulla spjäll och samtliga radiatorer igång så förblev detta rör kallt, rör till expansionskärlet på kallvinden månne - fast är det inte i grövsta laget för det? Slutligen så är det tredje röret från vänster returen från både över och undervåningen (en cementblobb döljer ihopkopplingen med returerna från bottenvåningen som syns isolerade i svart och med rostiga rör.

Tanken var som sagt att kapa framledningen (den längst till vänster) och skarva på ett t-rör så att vattnet delar sig redan här nere och skicka "hälften" till övervåningen via gamla röret och andra "halvan" till de nydragna rören på bottenvåningen. Sedan pluggar jag de rör som kommer från övervåningen ned till radiatorerna och plockar bort dessa när jag fixar övervåningen, se följande bild.

4fzkuhnd.jpg

Ett sunt tänkande månne?

Fler tankar om detta, tips, förslag? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.