Hej allesammans!

Hade efter semestern tänkt installera en luft-luft värmepump (Daikin) i mitt knappt 100 kvm 1.5-planshus. Idag värms huset upp mha direktverkande el och vinterns elräkningar var horribla.

Fick dock nyligen ett prisförslag på installation av skorsten och kamin (mtrl + arbete) och började fundera. (Jag har idag inte råd till båda investeringarna utan får skjuta på den ena. )

Därför, vad säger ni gott folk; Vilken ska jag skjuta på? Vilket ger mest "bang for the buck", en bra kamin eller en ll-värmepump?

MVH / Jonas

Kaminen drar ingen ström alls men det göt ll maskinen när det är kallt.
Och så har man mysfaktorn som inte är detsamma som med en värmepump

H
Luftvärmepump ger klart mer värme för pengarna. Har du inget pannrum så slopa eldningen. De mätningar man gjort på Chalmers visar att kamineldare har höga halter carcinogena ämnen i sin inneluft. Smuts och aska som kaminen medför inte heller att förglömma. L-l pumpen ger dig 3,5 gånger mer värme per kilowatt än var direkt eluppvärmnin ger och det dygnet runt så länge det inte blir mer än 18-20 minusgrader ute.

Vi satte in både luftvärmepump och kamin (insats i bef. öppen spis) i vårt hus med ca ett års mellanrum.
Vårt hus är på 175m2 och före åtgärd var elförbrukningen ca 25000kWh. Efter luft-luft-värmepumpen sjönk årsförbrukningen till ca 20000kWh. När vi året efter hade satt in Keddy-insatsen i öppna spisen (som tidigare inte använts) och eldade alla kvällar vi var hemma sjönk årsförbrukningen till ca 15000 kWh.
I vårt fall gav alltså båda åtgärderna samma energibesparing men det bygger på att man är hemma och eldar och att veden är billig / gratis
Jag tycker att en kombination av båda är bäst - På dagen när ingen är hemma går luftvärmepumpen för fullt med sitt buller och sedan när man kommer hem tänder man brasan och får dess goda värme samtidigt som man låter luftvärmepumpen cirkulera luften på lågvarv nästan ljudlöst.

/Ingenjören

Kamin:
+ Fungerar vid strömavbrott.
+ Fungerar Kalla dagar då den behövs som bäst.
++ Mysfaktorn
- Kräver tid för att eldas.
- Smuts och rök.
- Sotningskostnad.
- Vedkostnad?

Luftvärmepump:
+ Kräver ingen arbetsinsats.
- Fungerar sämre ju kallare det blir ute.
- Ni får frysa vid strömavbrott.
- Buller både från inomhusdel och utomhusdel.
- Svårigheter att sprida värmen i huset med fläkt.

Borde med dagens elpriser vara fullt möjligt att räkna hem en investering i båda, kanske genom ett mindre lån till den ena enheten. Kan du få ner förbrukningen med 5000 kWh så är det mer än 5000 kr per år du har att amotera och ränta med. Avbetalningen kan inte bli allt för många år.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.