Hej!

Håller just på att isolera mina golv på nedervåningen och ska in med golvvärme + nytt brädgolv. Så här tänkte jag lägga allt, nerifrån och upp:

Golvåsar
Det gamla brädgolvet (för bärigheten, jag har cc 130 cm på åsarna)
19 mm glespanel för golvvärme (lagt tvärsemot brädgolvets riktning)
Därefter ytskikt bestående av 21 mm brädgolv.

Alla förespråkar ju plast, var ska jag lägga den tycker ni?

Måste glespanelen skruvas mycket, jag såg på en bild där det var skruvat hur mycket som helst...

Är det nåt viktigt som ofta glöms bort som jag bör tänka på?

Mvh
//Warlock

Plasten skall ligga mellan värmegolv/övre golv. Det är för att förhindra kondensfukt i "översta" golvet.

Värmeplåtar är väl att rekomendera, lägg med gott avstånd till böjarna (5 cm före slangen böjer)

Och så skruva inte i slangen.....

Jag har lagt ett antal trägolv på golvvärme över torpargrund och struntat i plasten med gott resultat. Det känns som att golvtillverkarna förespråkar den för säkerhets skull.

Plåtar är ett måste...

om den ligger direkt över eller under golvvärmen kan i vart fall inte ha någon som helst fysikalisk betydelse.

Nej, om man inte tar hänsyn till plastens isolerande funktion och varmluft som transporteras bort av drag...

Tjenare!

Nu är golvet på plats!!! (äntligen...)

Men det dök upp en till fråga:

Hur varm framledning kan man ha om man har ett trägolv?
Golvförsäljaren säger max 28 grader och min rörkrökare säger att det inte spelar någon roll, jag har ju plast under!

mvh
//Warlock

Tjenare!

Jag lägger in min fråga som ett nytt ämne så eventuella svar hänvisas till tråden " Vilken maxtemp på golvvärme?"

//Warlock

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.