Ja som topic lyder.. vad tar pannan mest stryk av ?

Jag har fått tag på en panna som är från 91 och bara eldad med olja.
Jag har hela tiden trott att då är den som ny för att elda med ved tills igår när jag fick höra
av en bekant att han trodde att den tar mer stryk av att elda med olja för att den blir mycket varmare.. Men han var inte helt hundra..

Är de någon som har ett vettigt svar på den frågan ?
Får ju ta pannan för 2 - 3000... men vill ju veta innan..

Tacksamm för alla svar..

Är den hanterad på rätt rätt så spelar det nog ingen roll, ved sotar ju bra mycket mer än olja.
Regelbunden sotning är ju viktigt med vedeldning.. Blir lägre temp med olja än med ved..

Frågan är ju om du har en ackumulatortank, vedeldning utan acktank är väl inte att rekomendera, iallafall inte miljömässigt.. En kombipanna har ganska klen verkningsgrad när man eldar ved, dvs mycket fler eldningstilfällen..

H
Det är kondens och rost som tar död på pannan. En panna eldad med olja året runt håller länge eftersom ingen kondens uppträder när pannan hela tiden är varm.
Men en panna sedan -91 är väl ingenting att lägga ned jobb på.
Är det en kombipanna som du tänker elda med ved så lägg ned hela projektet. Veddelen är till för nödeldning om strömmen tas slut och inte för att värma en villa. Till pelletseldning fungerar många kombipannor fast verkningsgraden är dålig.
Det är inte tillåtet att elda med ved utan acktank.
Tror du har hamnat i fel prisläge. En beg. oljepanna 4-5 år gammal kan man köpa för 3000 om man vill elda med pellets. En beg kombipanna är absolut värdelös, ca. 250 kr är järnskrotet värt om man åker till en skrothandlare.

Jag ska enbart elda med ved. förutom då jag ej är hemma då kan elpatronen få gå ifall jag inte får tag på någon som inte kan elda åt mig..

De finns ju inge annat på kartan än ved :)

Vi köpte 1994 ett hus byggt -68 med original kombipanna kvar. Den var eldad med olja i stort sett hela tiden men vi började elda med ved och då började den läcka efter mindre än ett år. Enl rörisen som hjälpte oss att byta så tålde den inte vedeldningen pga temperaturen skiftar så pass mycket när man eldar med ved jmf med olja. Ved eldar man när man behöver eller är hemma men oljan eldar en konstant temperatur.
Så utifrån hans resonemang belastar ved mer än olja.
Men var klart billigare och motionen fick man på köpet :)

Som holmertz skrev, en kombipanna har för dålig effekt och verkningsgrad och ger för hög rökgastemp för att värma en villa, det vet jag av egen erfarenhet, och en från -91 är inte värd 2-3000, den är i princip värdelös.

Pannan tar ingen större stryk av av oljan. Den kommer nog aldrig att gå sönder p.g.a att oljan har kört slut på den. då är risken större att den rostar sönder innefrån.

Med oljeeldning är är risken större att du kör sönder skorsten eftersom den blir riktigt torr pga ingen fuktighet och oljans innehåll av "syror" som gör att den vittrar sönder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.