2 045 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Värmerör i bjälklag eller vägg?
Har byggt på en våning och ska efter sommaren låta en röris få dra värmerören till radiatorerna. Har bara pratat med en än så länge men han menade på att de vanliga är att man drar rören i väggarna och inte i bjälklaget som jag hade tänkt mig.
I dagsläget är bjälklaget helt öppet men inga väggar finns. I min lilla värld känns det mkt naturligare att dra rören kortaste vägen i golvet och sen upp i väggen där radiatorerna ska sitta än att dra dom i alla väggar vilket säkert skulle resultera i > 50% mer rör.
Eftersom det är en påbyggnad har jag dubbelt bjälklag så det finns utrymme under det nya bjälklaget att dra rören i, man skulle mao knappt behöva borra några hål då man går tvärs bjälklaget. Detta förklarade jag för rörisen men han tyckte ändå att det var bättre att dra det i väggarna, han lyckades dock aldrig förklara varför vilket gör att jag nog inte anlitar honom, förtroendet för honom blev ganska lågt i slutet.
Jag skulle gärna vilja reda ut detta innan jag pratar med nästa.
I dagsläget är bjälklaget helt öppet men inga väggar finns. I min lilla värld känns det mkt naturligare att dra rören kortaste vägen i golvet och sen upp i väggen där radiatorerna ska sitta än att dra dom i alla väggar vilket säkert skulle resultera i > 50% mer rör.
Eftersom det är en påbyggnad har jag dubbelt bjälklag så det finns utrymme under det nya bjälklaget att dra rören i, man skulle mao knappt behöva borra några hål då man går tvärs bjälklaget. Detta förklarade jag för rörisen men han tyckte ändå att det var bättre att dra det i väggarna, han lyckades dock aldrig förklara varför vilket gör att jag nog inte anlitar honom, förtroendet för honom blev ganska lågt i slutet.
Jag skulle gärna vilja reda ut detta innan jag pratar med nästa.
Finns ingen anledning att krångla till det och lägga dem i väggen, leta efter en annan röris. Du får ju också mycket snyggare anslutning om du kan gå rakt upp genom golvet till varje radiator än att gå ut från vägg och vinkla in mot radiatorn.
Ok, tack för att ni bekräftade vad jag trodde. Men nog är det betydligt snyggare att gå ut från vägg och vinkla upp än rakt upp genom golvet? Man vill väl slippa just rör ur golv? ser ju inte klokt ut, mkt mera "clean" utseende om man inte ser rören, vilket man knappt gör om man sätter dom tight under radiatorn.
Klicka här för att svara