1 793 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Purmo Master - snabbfråga!
Hej!
Jag antar att det med nedan markerad text menas att man skall plita in det totala antalet meter rör, dvs både fram- och returledningar?
Tänkte jag skulle fråga här då det är fler än mig som använder sig av Purmo Master.

Jag antar att det med nedan markerad text menas att man skall plita in det totala antalet meter rör, dvs både fram- och returledningar?
Tänkte jag skulle fråga här då det är fler än mig som använder sig av Purmo Master.

Bump...:blushing:
Ingen som använt Purmo Master och vet vad som menas? Problemet som jag ser det är väl mest att det ju faktiskt kan vara olika längder på framledning och retur beroende på hur man kopplar och drar.
Hilfe!
Ingen som använt Purmo Master och vet vad som menas? Problemet som jag ser det är väl mest att det ju faktiskt kan vara olika längder på framledning och retur beroende på hur man kopplar och drar.
Hilfe!
Strunta du i Purmo Master och lägg rören enligt Tichelmann:s princip istället. Det är smidigt om man har hela bjälklaget öppet och kan dra som man vill.
Jag antar att du inte ska dimensionera element utan använder de gamla sektionsradiatorerna.
Annars har du rätt i att det gäller totala rörlängden, som ju inte behöver vara lika fram-retur, fast typiskt är det nog vanligast med i stort lika.
Jag antar att du inte ska dimensionera element utan använder de gamla sektionsradiatorerna.
Annars har du rätt i att det gäller totala rörlängden, som ju inte behöver vara lika fram-retur, fast typiskt är det nog vanligast med i stort lika.
Problemet är att jag har ett system som är dimensionerat som högtemperatursystem och ett nästan för klent sådant (eller det handlar väl mest om att kåken är för dåligt isolerad - skall åtgärdas nästa sommar). Nu när jag likaså har alla golv på bottenvåningen borta och bara golvåsar framme så drar jag om alla rör och tänkte på samma gång dimensionera själva rördragningen så det räcker till för ett lågtemperatursystem.GK100 skrev:Strunta du i Purmo Master och lägg rören enligt Tichelmann:s princip istället. Det är smidigt om man har hela bjälklaget öppet och kan dra som man vill.
Jag kommer således att köra med de gamla radiatorerna något år till (förutom två radiatorer som jag måste byta nu på en gång) för att sedan byta radiatorer pö om pö till de större som krävs för ett lågtemperatursystem.
Därav min fråga om Purmo Master.
Ska ta en titt på hur ett system enligt Tichelmann ser ut, kanske kan göra ett dylikt direkt när jag likaså håller på. Jag antar att det finns fördelar med ett sådant system då det annars borde ha försvunnit ur mannaminnet för länge sedan pga självsanering?
Klicka här för att svara