3 466 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
FTX Sommarkassett?
Har nyligen flyttat in i ett hus med mekanisk från- och tilluft (fyra rum frånluft, 6 rum tilluft 170m2 boyta + tvättstuga i biarea). På vinden står en Huskvarna Reginair VX från -78 (misstänkt korsvärmeväxlare) med dräneringsrör. Det är inge vidare drag i spisfläkten och det verkar som att fläkten är kopplad till aggregatet. Tänkte därför be om lite tips och råd:
1. Avsikten var att göra en egen kanal för spisfläkten med en egen kåpa på taket. Denna blir då helt isolerad från övriga systemet. Tänker jag rätt?
2. Om man ändå ger sig på arbetet i fråga 1, är det värt att byta aggregatet samtidigt? Har hört den låta lite märkligt ibland på vintern men bara korta perioder. Misstänker att verkningsgraden har gått ner med åren och spisfläktens smuts. Jag misstänker att det kan bli svårt att räkna hem ett byte rent ekonomiskt, utan ett byte är en rent komforthöjande åtgärd för att slippa blåsa runt spisfläktens smuts?
3. Vid ett eventuellt byte är jag lite lockad av en motströmsvärmeväxlare, eftersom dräneringsrör redan finns och jag gärna slipper risken med att lukt återförs. Befintligt aggregat har två rör på vardera sida. Vilket aggregat skulle lämpa sig att byta mot, gärna som har EC-fläktar?
4. Om ett byte av aggregat inte blir av undrar jag ju om man inte borde ha en sommarkassett till aggregatet. Vi hoppas ju på lite varma sommardagar och då behövs kanske inte värmeväxlaren. Är det möjligt att få tag på en sådan kassett/insats till ett så gammalt aggregat eller finns det instruktioner för hur man kan göra en sådan?
Tacksam för tips och råd!
1. Avsikten var att göra en egen kanal för spisfläkten med en egen kåpa på taket. Denna blir då helt isolerad från övriga systemet. Tänker jag rätt?
2. Om man ändå ger sig på arbetet i fråga 1, är det värt att byta aggregatet samtidigt? Har hört den låta lite märkligt ibland på vintern men bara korta perioder. Misstänker att verkningsgraden har gått ner med åren och spisfläktens smuts. Jag misstänker att det kan bli svårt att räkna hem ett byte rent ekonomiskt, utan ett byte är en rent komforthöjande åtgärd för att slippa blåsa runt spisfläktens smuts?
3. Vid ett eventuellt byte är jag lite lockad av en motströmsvärmeväxlare, eftersom dräneringsrör redan finns och jag gärna slipper risken med att lukt återförs. Befintligt aggregat har två rör på vardera sida. Vilket aggregat skulle lämpa sig att byta mot, gärna som har EC-fläktar?
4. Om ett byte av aggregat inte blir av undrar jag ju om man inte borde ha en sommarkassett till aggregatet. Vi hoppas ju på lite varma sommardagar och då behövs kanske inte värmeväxlaren. Är det möjligt att få tag på en sådan kassett/insats till ett så gammalt aggregat eller finns det instruktioner för hur man kan göra en sådan?
Tacksam för tips och råd!
Spisfläkten ska inte vara inblandad i värmeväxlaren. Den ska gå rakt ut, i en särskilt brandskyddad kanal.
Problemet jag tampas lite med är priset. Spiskåpans rör på vinden är separerat men går samman med frånluften precis innan aggregatet. Precis ovanför aggregatet sitter skorstenen för utluft. Om jag tolkar det rätt är enda sättet att antingen byta befintlig skorsten och sätta in en kombiskorsten (med två rör), där spiskåpans rör skarvas förbi aggregatet direkt till skorstenen. Alternativet är att sätta en ny kåpa på taket. Vi har fått pris för 10' för detta, exkl kåpa. Tycker det låter mycket pengar för att byta röret, någon som har en uppfattning?
1 st täcklock 40:- 2 st 45 graders böjar 160:- , 1 m 125 mm kanal 50:-, 1 kvm 30 mm nätmatta 100:-, 1st takhuv 1300:- och med 2 tim jobb blir det en bra timpenning tom om de drar en ny kanal från köket för att kompensera den grundventilation du tidigare fått genom spiskåpan. De kanske har lång resväg? Ärsch, för det priset kan du få plåtisar från Pajala. Detta är en typisk följd av rotavdraget.
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.