Hej!

Ska lägga in 45kvm 12mm rör pga. av bygghöjden, detta ska flytspacklas in med klinker på. Har varit i kontakt med Uponor och LK ang. slinglängder. Uponor rekommenderar maxlängd på 50-55 m på deras system med cc125mm medan LK har maxlängd på 70 m med cc150mm mellan slingorna. Detta gör ju lite olika systemskillnader. Har någon av er här några synpunkter på detta? Mottager allt som kan ge kunskap om detta.

Mvh

Axel

creatinet skrev:
Hej!

Ska lägga in 45kvm 12mm rör pga. av bygghöjden, detta ska flytspacklas in med klinker på. Har varit i kontakt med Uponor och LK ang. slinglängder. Uponor rekommenderar maxlängd på 50-55 m på deras system med cc125mm medan LK har maxlängd på 70 m med cc150mm mellan slingorna. Detta gör ju lite olika systemskillnader. Har någon av er här några synpunkter på detta? Mottager allt som kan ge kunskap om detta.

Mvh

Axel
Ju längre slingor, desto högre effekt måste cirkulationspumpen ha. Jag har bekanta som måste ha en cirkulationspump på flera hundra Watt igång för att det ska bli jämn värme. Om du har fått två olika siffror, håll dig under den lägsta.

/Hasse

Maxlängd är verkligen maxlängd. Sen beror det på om detta är enda slingan du ska ha på pumpen eller om det finns fler grövre slingor.

Blandar du tex 20-slang med 12-slang får du nästan stänga strypningarna på 20-slangen och kompensera det med läge 3 på pumpen. Då är det bättre att dela upp 12-slangen i flera slingor. Detta kan göras efter fördelaren med en eller flera T-kopplingar så behöver man inte kosta på flera styrdon på den slingan. Ser man sen till att alla 12-slangarna är lika långa på det styrdonet så får man samma flöde och behöver inga separata strypventiler.

Okej, tackar för svaren. Eftersom det bara handlar om 12mm slingor så kommer jag nog hålla mig till kring 50 m slingor. Blir lite dyrare men är nog säkrare i längden. Ha det fint!

Axel

Den totala rörlängden blir ju densamma, det är bara fördelarna som blir dyrare eftersom du måste ha fler uttag.
När du väljer c-pump sedan, ta en med konstant-tryckstyrning, typ Wilo Cirkpump Star RS 25/4 eller liknande.
Då har du samma tryckuppsättning i systemet oavsett hur du stryper och reglerar på fördelarna. Sen måste jag säga att jag tycker motorställdon till golvvärme är som att skjuta mygg med kanon,
- ha en bra shuntautomatik
- komplettera den med en rumsgivare i representativt utrymme (vardagsrum)
- gör en ordentlig instrypning av systemet med hjälp av en IR-termometer och manuella strypningar på alla slingor
-sätt möjligtvis motorställdon på de slingor där du vill ha högre/lägre temp än normalt.

Sen funkar det oftast kanon.

• Gilla
Robster
  • Laddar…
lat skrev:
Den totala rörlängden blir ju densamma, det är bara fördelarna som blir dyrare eftersom du måste ha fler uttag.
Den totala rörlängden blir densamma, men du behöver en större pump med långa slingor om du vill ha samma temperaturfall.
Med för stort temperaturfall får du ojämn värme och sämre verkningsgrad på en värmepump.

Med ett konstant temperaturfall och alla slingor lika långa så blir pumpens flöde nästan detsamma oavsett hur långa slingor du har (med samma totallängd).

Det krävs dock ett högre tryck med långa slingor = större pump.

Trycket och därmed pumpstorleken ökar väldigt snabbt med slinglängden, och det är därför maxlängd verkligen är maxlängd.

/Hasse

Hasse,

det blir lätt fel/missuppfattat när man skriver på såna här ställen. Jag "svarade" på Axel's kommentar om att det blev dyrare.
Du har helt rätt i resonemanget om slinglängder, det är väldigt viktigt att inte överskrida rekommendationerna. Personligen så har jag en väldigt öppen planlösning hemma vilket innebar att i vardagsrummet så har jag 3 slingor för att inte överskrida maxlängderna.
En annan bra sak att göra som jag inte var tillräckligt noga med, är att märka upp vilken slinga/ventil som går vart!!! Det går att lista ut i efterhand, men hade ju varit lättare om man gjort rätt ifrån början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.