Har nu beställt en VE 4 panna.

Min fråga till panelen är följande:

Vad behöver jag i materialväg utöver själva pannan? Idag har jag 6 rör som sticker upp i plattan (3 slingor) varav två i garagedelen (10-12 grader) och en i förrådsdelen (ca 18-20 grader).

Fördelare? styrdon? termostater? elektronikbox? etc etc?

kan någon vänlig guida mig vad jag behöver utöver själva pannan med ovan nämda förutsättningar.

Tack på förhand!

att lyfta denna tråd igen i hopp om att nån kan svara :)

Testar att bumpa den tråd igen. För nu är garaget i stort sett klart, bara pannan som skall kopplas in.

Inser att jag behöver en fördelare för tre slingor men vad behöver jag mer? Som ni kan se ovan har jag en VE4 panna från värmebaronen. Behöver inte ha några väggtermostater utan kan tänka mig att justera direkt på fördelaren..

Nån som kan hjälpa?

Det du behöver är (enligt mig) :
(En avstängningskran för vattenpåfyllningen. (finns i pannan ser jag, nr 14))
Fördelare för golvvärmen, Uponor WGF 1 kanske (jag kör LK, så vad vet jag)
Klämringskopplingar för den slangdimension du har, Bulco 66 har jag för mig Rinkaby har rekomenderat. Annars kan du hitta RSK nummer på Uponors hemsida.
Nått för att koppla pannan till fördelaren. Tex nr 5663 från Rinkabyrör, beroende på dimension som behövs.
El + elektriker
Vatten för att fylla systemet

(
Fördelare rsk 241 8601har klämringskopplingar verkar det som på hemsidan.
Konsoll rsk 241 8603 för att hänga det på väggen kanske
2 st Slang 5663 enl ovan
Kanske någon mässingskoppling för att koppla slangen till fördelaren, mot pannan skall den passa rakt av verkar det som.
El
Vatten
)

Redigerat:
bumpar tråden igen :)

har nämligen inte fått "tummen ur" ännu och kopplat ihop pannan. Har ju varit sommar och värme och då har ju inte pannan behövts, men nu börjar det ju bli lite småkyligt ute och därmed hög tid att agera...

Skall som sagt ha en fördelare till pannan. Vad jag kan utläsa av spikers_corners svar till mig så använder han RSKnr. som jag inte kan hitta på www.rinkabyror.se

men jag behöver som sagt en fördelare för tre slingor.. är art.nr 5616 rätt produkt för detta? Som jag förstår det är inte fördelaren komplett? att man får bestycka den efter önskemål?

Tacksam för vägledning

Tack på förhand

bump :o

bump igen

Hej,

Har liknande upplägg, tre slingor, 60m2. Och en VE4 som väntar på att kopplas in.
Jag antar att du har haft den inkopplad en vinter nu (en rejäl sådan). Hur har den fungerat?
Lätt att justera in? Ekonomisk?

Mvh
Lancer

• Gilla
AAT
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.