I mitt kommande badrum skall jag montera en handdukstork/radiator som skall kopplas på radiatorslingan. Där den skall sitta kommer matningen till radiatorn i vardagsrummet. Jag skall på något sätt få in två t-kopplingar här och ser flera olika alternativ, lättast och bäst tror ni? och vad behöver jag för grejjor?

1. Försöka gänga av de raka rörbitarna, dvs mellan t-kopplingen och muffen/böjen, ersätta dessa med 22 mm koppar och på kopparbiten sätta in två klämringskopplingar (t-koppling, 22 - 12/15). Fördel, inget krångel uppe vid radiatorn och mindre ny rördragning. Får leva med lite gamla rörstumpar men det är inte hela världen.

2. Försöka gänga av rören i de bortre t-kopplingarna samt hela vägen till radiatorn i rummet ovanför och dra ny koppar hela vägen. Fördelen är att jag får ny snygg rördragning i allt som kommer vara synligt i badrummet, nackdelen är att jag får nya rör i vardagsrummet som idag har en gammal sektionsradiator med slottsventil etc. Jag måste även hitta kopplingar skarvar till radiatorn för att få nya kopparrör på plats.

Det jag är lite rädd för är att förstöra något borta vid t-kopplingen för där är bara ett par cm rör som sedan försvinner in i en innervägg i hallen ovanför (bakom gästtoan) och sen upp på övervåningen. Extremt svårt att rädda om jag förstör t-kopplingen. Därför funderar jag på om jag kanske skall köra alternativ 2 men istället kapa den raka delen på mitten, sätta någon typ av klämring och sen min nya t-koppling och fortsätta med nya rör upp till vardagsrummet? Är det stor risk att man drar i sönder något i den befintliga t-kopplingen på dessa 50 år gamla prylar? Hur hade ni gått tillväga`?

• IMG_3342.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade följt alternativ 2, koppar 15mm från gamla t-rören och upp i rummet, samt 12mm avstick till nya delen här nere. Kan du bara hålla mot i t-rören är det inga problem att gänga ur stumparna som går hitåt när du kapat ner bitarna. Så klena dimensioner ger sig ganska lätt med lite milt våld.

Ok, låter bra, 15 mm bör alltså räcka för att ersätta 21 mm? Antar att innermåtten kanske inte skiljer lika mycket?

Staffans2000
Alternativ 3.

Svetsa fast två smidda 3/8'' muffar (svetsmuffar) på dina rör i källaren. Därefter övergår du till 12mm. kopparrör.
Det går snabbt, det blir billigt och du riskerar inte heller att rucka på T.rören med ev. läckage som följd.

Staffan

MMR skrev:
Ok, låter bra, 15 mm bör alltså räcka för att ersätta 21 mm? Antar att innermåtten kanske inte skiljer lika mycket?
Nej, de ersätter varandra ganska väl, så det blir inga problem med det.

Annars är alternativ 3 som Staffan2000 nämner bra, så skulle jag själv tänka mig att göra.
Men med tanke på dina ingångsfrågor uppfattade jag, rätt eller fel, det som att du inte är så förfaren inom liknande jobb.

Staffans2000
Svetsar du inte själv kanske du känner någon som kan, även mot betalning av själva muffastsvetsandet är det sannolikt en bra affär.

Staffan

Känner mig ganska hemma på att dra och bocka vanliga kopparrör med klämringskopplingar och har dragit om det mesta kall och varmvatten själv redan. Men svetsning ligger helt utanför mitt område, hade gärna lärt mig någon gång men just nu (och för detta ändamål) känns det lite avlägset, har heller ingen i den omedelbara bekantskapskretsen som har svets. Kapar röret och provar vrida loss det, känns det riskabelt att gänga loss rören ger jag mig nog hellre på klämringskopplingar för det finns väl för järnrör också om jag förstått det rätt.

Unifix finns för 21,3 mm järn (gissade att du har det) eller ett gäng andra dimensioner. Runt 160 kr styck och det skadar ju inte att ha någon hemma i reserv. Vatette har även speciella hylsor för järnrör som du monterar i en normal klämningskoppling vilket blir något billigare. Tänk på att för den sistnämnda måste du ha både hylsa samt koppling från vatette om det ska bli en (av dom) godkänd lösning

// Mats

Ok, då blir det till att köpa in ett par sådana, kapa den raka biten ungefär i mitten, prova gänga loss och om inte det funkar har man en bra bit att få fast klämringskoplingar på .

Staffans2000
Glöm inte att hålla emot om du gängar ur rören. Gamla gängkopplingar är ganska känsliga,de läcker gärna om de ruckas.
Mitt tips: strunta i klämmringskopplingarna, gänga ur rören och sätt dit övergångskopplingar till kopparrör, 1136 heter de delarna du behöver. Som ovan nämnts är det sällan några problem med att gänga ur så klena dimentioner.
Vilken metod du än väljer, blir det bra.

Staffan

User81 skrev:
Kanske är sent ute..?

Men detta är en smart lösning som rörkrökarn använde här när vi satte in fler element på den gamla radiatorstammen av järnrör..

[länk]
DEtta är väl inget man kan köpa själv för att göra ett avstick?

Tack för alla tips. Har fortfarande inte fått tummen loss att gå vidare med detta, andra moment i badrummet har gått före.

Njae, det är nog en nödlösning där man absolut inte kan skarva på annat sätt eller inte kan tömma systemet. Har för mig att en polare fick dessa presenterade som förslag vid renovering hemma, kostade väl en tusing styck om jag inte missminner mig. Inte så snygga heller....

Det är nog där priset ligger + arbete.

Så dyrt tror jag inte att det var.. Och sen behöver man ju inte specialborr osv..
Räcker ju med att man klämmer dit den och kör med vanligt borr.. Man slipper ialf gänga och hålla på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.