User81 skrev:
Så dyrt tror jag inte att det var.. Och sen behöver man ju inte specialborr osv..
Räcker ju med att man klämmer dit den och kör med vanligt borr.. Man slipper ialf gänga och hålla på.

Aha, så det funkar att bara köpa själva påsticket från Tigerholm sen kan man borra och fixa själv? DEras grejer kanske bara är om man inte vill tömma systemet?

Nu är det fixat, tack för hjälpen. Blev alternativ 2 med nya rör hela vägen till radiatorn på våningen ovanför.

• IMG_3470.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3471.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffan2000 skrev:
Mitt tips: strunta i klämmringskopplingarna, gänga ur rören och sätt dit övergångskopplingar till kopparrör, 1136 heter de delarna du behöver. Som ovan nämnts är det sällan några problem med att gänga ur så klena dimentioner.
Vad menas med "1136"? Har ung. samma problem som TS.

Staffans2000
Hejsan "-HM-"!

1136 är beteckningen på en koppling med utvändig rörgänga i ena änden och klämringskopplig i den andra.

Hälsningar: Staffan

MMR skrev:
Nu är det fixat, tack för hjälpen. Blev alternativ 2 med nya rör hela vägen till radiatorn på våningen ovanför.

Så skulle jag oxå gjort, men varför är det förkromade rör nere i källaren och råa kopparrör upp till radiatorn?

I mitt fall handlade det som sagt om 1/2" utvändig gänga i ena änden och 15mm klämringskoppling i andra.

Spinner vidare på tråden då jag är i snarlik situation.

Skall snart till att byta 4st radiatorer till annan storlek & modell och tänkte under väntan på leverans förbereda med att beställa nödvändiga kopplingar inför installation.

Har gamla stammar av järnrör i större delen av mitt system, med dimensionerna 26mm, 21mm & 17mm.

Tänkte beställa klämringskoppling och superblue klämring från Rinkaby men fastnar i storleksguiden när jag ska identifiera rätt storlek, 17mm & 21mm utvändigt mått verkar inte bli några problem, men 26mm finns inte med i listan, den går direkt över till 27mm.

Läste ovan att 21mm även verkar vara 21,3mm, tror även mina rör låg nånstans mellan 21mm & 21,3mm men jag trodde de extra 3mm bara berodde på att jag inte skrapat bort färgen tillräckligt innan jag mätte...

Så frågan är nu om 26mm är något special, eller om det är lite cirkus även där och kan fungera med kopplingar för snarlik storlek, dvs 27mm?!?!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.