Kan man sätta ett ettrörskoppel sist i en tvårörsslinga? Eller måste jag köpa ett nytt koppel?
Har köpt radiatorn på blocket och nu förstått att MMA FEA är ettrörs, samt att det inte går att ställa om till tvårörs?!

Men gör det något då den sitter sist i en ny slinga i källaren?

http://www.byggahus.se/attachment.php?attachmentid=42744&stc=1&d=1284550850

• DSC_0002web.jpg
Saxat ur TA-handbok 3.

Samverkan mellan slingans radiatorer.
Låt oss betrakta en slinga med fyra radiatorer. Om de första två stängs av får vi ingen
värmeavgivning där och tilloppstemperaturen ökar för de sista två radiatorerna. Termostatventilerna
på dessa radiatorer måste då kompensera för en ökad värmeavgivning i
storleksordningen 10–15 %.

Om däremot de sista två radiatorerna stängs dominerar ett annat fenomen.
Slingflödet minskar så att effekten för de första två radiatorerna sjunker med ca 3–5 %.
Flödet minskar nämligen i slingan genom att tryckfallet ökar då hela slingflödet måste gå
genom shuntdelen vid de två avstängda radiatorerna.

Växelverkan mellan radiatorerna skapar inte något större problem. Hur mycket
växelverkan spelar in beror på ΔT i slingan liksom på hur stor andel av slingflödet som
går genom radiatorerna.

Om flödet i radiatorerna inte är injusterat kan avgiven effekt för de första radiatorerna
vara högre än föreskrivet när systemet körs igång. Då blir tilloppstemperaturen alltför
låg till de sista radiatorerna i slingan för att ge föreskriven effekt. Därför är det viktigt
att injustera slingan.

Jag läser och får känslan av att det borde gå att sätta ettrörskoppel sist i slingan i ett tvårörssystem. Men jag känner mig fortfarande osäker. Ingen som vet vad som gäller?

Nej, det blir inte bra att sätta detta i ett tvårörsystem, oberoende var i slingan lika fel.
Du kommer kortsluta en andel av flödet förbi radiatorn, det höjer returen och det är för det mesta inte önskvärt.
Undantag kan vara vid rena el eller oljepannor men det kör du förhoppningsvis inte med.
Skaffa själva kopplingsdelen av FA-typ istället så kan du behålla övriga delar som kopplingar, stigrör, termostat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.