Hej hallå!

Nu har jag några andra frågor jag har haft svårt att hitta svar på här i forumet och Google. :)
Har 45 kvm golv där jag ska lägga in golvvärme. Har inte mycket bygghöjd pga. dörrar, kring 30-35 mm max. Det jag hade tänkt göra är att helt enkelt lägga fast 12mm rör och sedan flytspackla in det hela med ca 20-22 mm flytspackel och på allt detta kommer det klinker. Är det någon som ser några hinder för detta?

Varför jag frågar är att jag har hört talats om att man måste köra med någon "duk" under flytspacklet vilket försvårar för att fästa slangarna, finns det några vägar kring detta? Är duken ett måste?

Alternativet blir väl att riva upp golvet och köra med en annan systemlösning. Regla cc30 och köra med spårade spånskivor. Sen gipsskivor på det. Då blir det iofs kanske 17 mm slingor men dock inte flytspacklat.

Mycket tacksam för svar, tankar eller länkar! :)

Axel

Hos oss la man bara spån, sen upp och nervända värmeplåtar med slangarna i, som sen flytspacklades, har fungerat utmärkt i två år. Detta för att spara höjd i ett gammalt hus.

inga hinder alls, prima golvspånet innan du lägger slangen. för vidhäftningen av flytspackel.

Möjligne så finns det risk att spacklet blir för tunt ovanpå rören. Vet inte riktigt hur tunt det får vara.

minst 10mm är väl någon allmän rekommendation. finns även fiberförstärkt som brukar används i våtrum.

/benyn

Är golvet styvt nog innan så är flytspacklet mest till för en slät yta, räcker med att det täcker slangen, så har jag gjort och det fukar bra.
Plåtar tycker jag är då man lägger trä ovanför, skall inte behövas alls då man flytspacklar.

Okej! Tackar för svaren! Hur är det med armering vid fiberflytspackling, behövs det? Det blir 22 mm spackel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.