Hej!
Nu är det dax att byta ut den gamla pannan mot en ny till sommaren.
Problemet är bara att vad ska man välja?

Bor i ett 2 plans hus 192 kvm + källare 96 kvm

Vedpannan jag har idag är en Örnsköldsvik panna på 42kw från 1984 med 1800l inbyggd ack-tank, meter ved.

När det blir runt -15 grader ute så måste jag elda minst två fulla pannor om dygnet, men det är inte alla gånger den orkar att hålla värmen i huset ändå, och då värmer jag ändå inte upp källaren.

Så nu till saken....
Vilka vedpannor ska man titta på? effekt? hur stora ack-tankar?

Vill ju bara behöva att elda max 1 gång per dag när det är som kallast.
Men priset spelar också stor roll för mig, har inte möjlighet att betala hur mycket som hellst.
Kan ju även lägga till att jag har fri tillgång på ved.

Sotaren rekomenderade att jag skulle titta på Baxi eller Viadrus

Redigerat:
6m3 acktank och en baxi SI50 Blir nog ganska bra.. Tycker att du ska glömma Vidarus..

Eller en fröling S3 så får du in 210liter ved per laddning, lika bra att köra med 10m3 så räcker det nog med en eldning hur kallt det en är..

Redigerat:
Ja ska du värma upp 10 kubik vatten behöver du en panna med lite kapacitet..O det har inte SI50...Nya Viadrus P1 100-170kw.. passar nog bättre.

Tror ni att jag verkligen behöver 10m3?
Hade tänkt mera åt 4m3 vatten.

Grannen har ett ungefär lika stort hus som mig och kör med en Baxi 30kw och 2,5m3 vatten, funkar kanon för honom.

Viadrus har som knekten påpekar extremt bra pris/prestanda samt stort vedutrymme på det. Räknade på att jag skulle kunna få upp 3750 liter med ett ilägg med 70kW Hefaistos, dessutom skulle det gå snabbt :D

Fortfarande är det ju aldrig fel att ha fet panna istället för långsambrinnande med måttlig effekt. Har man som jag en blivande maskinhall där man vill sätta en aerotemper suger man relativt lätt en 10-15 kW momentant då är det skönt att ha något som trycker på rejält! ;)

Fast vill man slippa elda så är det nog flis man ska titta på och ska man liks köpa nytt så är valet lättare. För min del fattas bara 100k så är det flis som blir aktuellt, man är ju lat också :blushing:

Du har 1800liter nu, dubbla det och du har kanske en eldning vid -8, 3600L.. Men blir det -25 lär du behöva ganska mycket till..

Men, skaffa minst 4m3, blir hursomhelst betydligt bättre än det du har nu..

Ja ska du värma upp 10 kubik vatten behöver du en panna med lite kapacitet..O det har inte SI50...Nya Viadrus P1 100-170kw.. passar nog bättre.
Dendär ser riktigt hårig ut faktiskt :) Läste lite om P1:an, verkar som vidarus är med i matchen igen..
Ser riktigt bra ut för priset man betalar :)

Kollade på priserna, dom har visst balanserat priset också, ligger på samma pris som Baxi nu ;)

Redigerat:
ichgary skrev:
Du har 1800liter nu, dubbla det och du har kanske en eldning vid -8, 3600L.. Men blir det -25 lär du behöva ganska mycket till..

Men, skaffa minst 4m3, blir hursomhelst betydligt bättre än det du har nu..

Sorry... -15grader skulle det stå

Calmarpannan V65 + 4m3 vatten? något att tänka på?

Vilka tre pannor för max 50000:- tycker ni man ska välja på?
Vill gärna att den ska hålla minst 25år.

Ett tips är att inte designa för hur kallt det kan bli det blir lätt onödigt dyrt, designa ett system som klarar 98% med glans och time:a eldningarna de värsta dagarna, ofta startar inte bilen ändå så man är liks hemma ;)

Enkelt kan man säga 10 liter per kvm bostadsyta, med 4000 har du fixat detta och ligger således ganska bra till.

Håller med....
Men Calmarpannan V65? Något att ha? verkar vara bra pris på denna...

V65 är väl inte mycket billigare än Inova 50? Och dom spelar INTE i samma division. Det är tex värt en del att slippa övertändning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.