2 853 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Vilken vedpanna ska man välja?
Hej!
Nu är det dax att byta ut den gamla pannan mot en ny till sommaren.
Problemet är bara att vad ska man välja?
Bor i ett 2 plans hus 192 kvm + källare 96 kvm
Vedpannan jag har idag är en Örnsköldsvik panna på 42kw från 1984 med 1800l inbyggd ack-tank, meter ved.
När det blir runt -15 grader ute så måste jag elda minst två fulla pannor om dygnet, men det är inte alla gånger den orkar att hålla värmen i huset ändå, och då värmer jag ändå inte upp källaren.
Så nu till saken....
Vilka vedpannor ska man titta på? effekt? hur stora ack-tankar?
Vill ju bara behöva att elda max 1 gång per dag när det är som kallast.
Men priset spelar också stor roll för mig, har inte möjlighet att betala hur mycket som hellst.
Kan ju även lägga till att jag har fri tillgång på ved.
Sotaren rekomenderade att jag skulle titta på Baxi eller Viadrus
Nu är det dax att byta ut den gamla pannan mot en ny till sommaren.
Problemet är bara att vad ska man välja?
Bor i ett 2 plans hus 192 kvm + källare 96 kvm
Vedpannan jag har idag är en Örnsköldsvik panna på 42kw från 1984 med 1800l inbyggd ack-tank, meter ved.
När det blir runt -15 grader ute så måste jag elda minst två fulla pannor om dygnet, men det är inte alla gånger den orkar att hålla värmen i huset ändå, och då värmer jag ändå inte upp källaren.
Så nu till saken....
Vilka vedpannor ska man titta på? effekt? hur stora ack-tankar?
Vill ju bara behöva att elda max 1 gång per dag när det är som kallast.
Men priset spelar också stor roll för mig, har inte möjlighet att betala hur mycket som hellst.
Kan ju även lägga till att jag har fri tillgång på ved.
Sotaren rekomenderade att jag skulle titta på Baxi eller Viadrus
Redigerat:
6m3 acktank och en baxi SI50 Blir nog ganska bra.. Tycker att du ska glömma Vidarus..
Eller en fröling S3 så får du in 210liter ved per laddning, lika bra att köra med 10m3 så räcker det nog med en eldning hur kallt det en är..
Eller en fröling S3 så får du in 210liter ved per laddning, lika bra att köra med 10m3 så räcker det nog med en eldning hur kallt det en är..
Redigerat:
Viadrus har som knekten påpekar extremt bra pris/prestanda samt stort vedutrymme på det. Räknade på att jag skulle kunna få upp 3750 liter med ett ilägg med 70kW Hefaistos, dessutom skulle det gå snabbt 
Fortfarande är det ju aldrig fel att ha fet panna istället för långsambrinnande med måttlig effekt. Har man som jag en blivande maskinhall där man vill sätta en aerotemper suger man relativt lätt en 10-15 kW momentant då är det skönt att ha något som trycker på rejält!
Fast vill man slippa elda så är det nog flis man ska titta på och ska man liks köpa nytt så är valet lättare. För min del fattas bara 100k så är det flis som blir aktuellt, man är ju lat också :blushing:
Fortfarande är det ju aldrig fel att ha fet panna istället för långsambrinnande med måttlig effekt. Har man som jag en blivande maskinhall där man vill sätta en aerotemper suger man relativt lätt en 10-15 kW momentant då är det skönt att ha något som trycker på rejält!
Fast vill man slippa elda så är det nog flis man ska titta på och ska man liks köpa nytt så är valet lättare. För min del fattas bara 100k så är det flis som blir aktuellt, man är ju lat också :blushing:
Du har 1800liter nu, dubbla det och du har kanske en eldning vid -8, 3600L.. Men blir det -25 lär du behöva ganska mycket till..
Men, skaffa minst 4m3, blir hursomhelst betydligt bättre än det du har nu..
Men, skaffa minst 4m3, blir hursomhelst betydligt bättre än det du har nu..
Dendär ser riktigt hårig ut faktiskt
Ser riktigt bra ut för priset man betalar
Kollade på priserna, dom har visst balanserat priset också, ligger på samma pris som Baxi nu
Redigerat:
Ett tips är att inte designa för hur kallt det kan bli det blir lätt onödigt dyrt, designa ett system som klarar 98% med glans och time:a eldningarna de värsta dagarna, ofta startar inte bilen ändå så man är liks hemma 
Enkelt kan man säga 10 liter per kvm bostadsyta, med 4000 har du fixat detta och ligger således ganska bra till.
Enkelt kan man säga 10 liter per kvm bostadsyta, med 4000 har du fixat detta och ligger således ganska bra till.
Klicka här för att svara