2 295 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Golvvärme i Varma Fack
Medlem
· stockholms län
· 6 inlägg
Hej jag hoppade över golvärmeslingerna i mellanbjälklaget vid min tillbyggnad.
Jag ångrade mig senare och vill nu montera vattenburen värme underifrån.
Det finns tuffa system på Granfors har jag set de lämpar sig just för mellanbjälklag och man hänger bara upp slangen mot golvspånet med hålband. Sedan ligger en folie en bit under slangen för att hindra att värmen går neråt. Detta bygger då på att luften transporterar värmen i hålrummet. Inga aluminium fixturer alls.
Borde vara lättaste sättet underifrån eller? Även billigast och enklast för vanlig läggning ovanifron. Har någon provat? Kan det räcka för en välisolerad modärn villa?
I I. ' ., .' ' ..' ' . ' .'. .. '' .. '' .' I I
Kolla länken.
http://www.gransfors.nu fliken för vattenburen golvvärme / lägganvisningar och varma fack
Tack påförhand!
har byggt 2*60kvm med cc30 i mällanbjälklaget
Jag ångrade mig senare och vill nu montera vattenburen värme underifrån.
Det finns tuffa system på Granfors har jag set de lämpar sig just för mellanbjälklag och man hänger bara upp slangen mot golvspånet med hålband. Sedan ligger en folie en bit under slangen för att hindra att värmen går neråt. Detta bygger då på att luften transporterar värmen i hålrummet. Inga aluminium fixturer alls.
Borde vara lättaste sättet underifrån eller? Även billigast och enklast för vanlig läggning ovanifron. Har någon provat? Kan det räcka för en välisolerad modärn villa?
I I. ' ., .' ' ..' ' . ' .'. .. '' .. '' .' I I
Kolla länken.
http://www.gransfors.nu fliken för vattenburen golvvärme / lägganvisningar och varma fack
Tack påförhand!
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
429 kr inkl moms
477 kr
Läs mer
Är rummet klart invändigt?
Medlem
· stockholms län
· 6 inlägg
Tack hittills för svaren! Ska svara snabbar nu då jag varit lite upptagen.
Ja rummet ovan är helt klart, men det är aluminiumfolie i exemplet jag hittat som jag bara tänkte lägga på isoleringen när jag trycker upp den underifrån. Frågan är som sagt om värmespridningen räcker till.
Vanliga aluminium plåtarna omsluter ju slangarna på ett annat sätt.
Ja rummet ovan är helt klart, men det är aluminiumfolie i exemplet jag hittat som jag bara tänkte lägga på isoleringen när jag trycker upp den underifrån. Frågan är som sagt om värmespridningen räcker till.
Vanliga aluminium plåtarna omsluter ju slangarna på ett annat sätt.
Du behöver inte vara orolig om åt vilket håll värmen kommer att gå - värmen strömmar alltid mest ut på den sida som är sämst isolerad - oavsett om det finns folie eller inte. Det enda viktiga är att du inte bakar in slingorna i isoleringen. Gör du bara så att slingorna ligger ovanpå isoleringen - med eller utan folie....då har du gjort helt rätt.
Medlem
· stockholms län
· 6 inlägg
Ok! av ditt svar verkar det som värmespridningen sker via luften som roterar runt kring slangarna i tillräcklig mångd för att motsvara en vanlig plåt. Bara att köra igång då !
Folien gör ju funktionen (värmespridningen) lite bättre - med betoning på lite. Själv skulle jag strunta i folien eftersom folien gör bara att värmen sprider sej jämnare över golvet (i teorin alltså) - det är isoleringen som styr åt vilket håll värmen ska gå, Och dina spånskivor ger ju betydligt sämre isolering än isoleringen i bjälklaget. Då är det ganska självklart vilken väg värmeflödet väljer.
Medlem
· stockholms län
· 6 inlägg
Köper att folien är onödig kanske hindrar man att isoleringen av misstag omsluter slangen om man slarvar när man trycker upp den.
Men kvarstår en fråga hur mycket sämre man leder ut värmen från slangen med eller utan folie om man inte har golvvärmeplåtar som omsluter som i ett vanligt system? Kan luften i spalten verkligen klara jobbet lika bra?
Det kan kanske blir så att man måste ha högre temperatur i slangen för att kunna transportera samma mängd värme till golvet.
Men kvarstår en fråga hur mycket sämre man leder ut värmen från slangen med eller utan folie om man inte har golvvärmeplåtar som omsluter som i ett vanligt system? Kan luften i spalten verkligen klara jobbet lika bra?
Det kan kanske blir så att man måste ha högre temperatur i slangen för att kunna transportera samma mängd värme till golvet.
Matss skrev:
Jag baserar mina uttalande på naturlagarna - värmen måste ta vägen någonstans och då väljer värmen den enklaste vägen - alltså genom golvspånskivorna.
Medlem
· stockholms län
· 6 inlägg
Ja då är jag 100 procent med.
Tänkte nog att det måste finnas någon nackdel. Det är en energimässig fördel med plåtarne om man har värmepump som alstrar värmen. Den är effekrivast då den genererar låga temperaturer till golvvvärmen. Tack för allt !
Tänkte nog att det måste finnas någon nackdel. Det är en energimässig fördel med plåtarne om man har värmepump som alstrar värmen. Den är effekrivast då den genererar låga temperaturer till golvvvärmen. Tack för allt !
Men enligt naturlagarna är värmetransporten proportionell mot temperaturskillnaden, så att värma utrymmet under golvet mer än nödvändigt ökar förlusterna nedåt. Sen är risken stor att det inte är absolut tätt i golvet vilket ger luftrörelser som vädrar utrymmet, även här blir förlusterna större vid högre temp.Tyresö skrev:
Sen så är det bra med låg temp på vattnet vid flera typer av uppvärmning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden