Har precis i dag fått det borrat (140 m) för att få ett bergvärmesystem installerat.Då vi (jag o sambo) inte kunde vara på stället då det utfördes, så hade vi en annan yrkesman där på plats för att kolla upp lite så det skulle gå riktigt till, han kommer också sedermera att installera bergvärmepumpen. Pratade med honom om hur allting gått, och det hade gått bra.:)

Det jag inte tänkte på att fråga honom var om borrarkillarna hade eget vatten med sej till borrningen, eller om dom tog vattnet från oss? Alltså via huset.....är det någon som vet vems vatten det blir så att säga?

Har hört att det kan gå åt en hel del, har för mej att grannen sade något om ca 2000 liter eller så?

Kan det stämma?

Har inte läst/hittat någonting om borrvatten i offerten vi fick heller...:S

Någon därute med erfarenhet om detta?

Vattenpriset brukar väl vara mellan 7-15kr/m3 vilket i ditt fall kommer bli.... 30kr?
Hmm, det kanske är plus moms dock, så du får räkna med 25% till :)

Ja jag bjöd då på det vattnet borraren behövde... :)
Ska dom ta med sig eget vatten så blir nog priset helt annat..

Det är väll bara i nödfall men fyller själva borrhålet (det är ju grundvatten nivån som fyller hålet)

Fyllning av kolektorslangen görs med en blandning av sprit & vatten (brine) Mina borrkillar hade färdigblandat medsig & fylde på så slangen var full (in gick i priset)
JAg har förmig att det går åt 1liter/m (tänk på att slangen ligger tur/retur i hålet)

140m borra bilr 280 liter färdigblandad brine + det som går åt från borran & in i huset.

.....då så ichgary:)

Men har dom egen tankbil eller tar dom från huset måhända?

Funderar på detta, just bara för att det ju inte är ett helt nytt rör system i huset, (från -61).

Blir det inte en ganska bra påfrestning om det t e x nu behövs denna kvantitet av vatten?

Ursäkta mina kanske korkade spekulationer men är ju TOTALNOVIS:blushing:.....

Bergvärmepumpen är f ö en IVT GREENLINE HT C7 PLUS,har hört av grannen som har en likadan, att den funkat utan problem, sedan hon skaffade sin för ca 2 år sedan.

Å andra sidan läste jag nyss Folksams skaderapport på dessa pumpar, och de ligger ju VÄLDIGT högt upp i olika skador:S

har vi gjort ett dumt val?

den håler, "alla" är lika bra.
Jag har inte läst Folksams raport, men dom vilklar ju allt så man ska tycke synd om dom. Dom bör ju skriva hur många pumpar som sålt, först då vet man ju hur många prosent som pajar.
Sen har dom tidigare inte skiljt på om det är bergvärmepumpar, eller frånluftsvärmepumpar. (det är ju en stor sillnad hållbarheten)

tackar FredrikR och CarMan:)

Hann visst skicka iväg min fundering om vattnet innan jag läste era svar också....:D

så då blir det ju inte så särskilt mycket vattenåtgång då...

Vad tror ni förresten om mitt IVT val?

Förbi gick dej igen CarMan...tackar för ditt svar

Så jag kanske inte behöver vara så särskilt orolig över mitt värmepumpsval?

de jag hört har haft dessa pumpar verkar vara nöjda,å andra sidan har de ju bara haft dessa i något år...

Fick en pump installerad 1a oktober i år, det blev en IVT HE E9 av div. anledningar, men än så länge känner jag mig inte missnöjd. :)
Och jag tror inte du behöver oroa dig över vattenmängden som gick åt vid borrning och fyllning av kollektor. :)

vad bra...vill ju inte måla f...på väggen som man säger.Skall prata lite mera, längre fram, ang. det borr tekniska (nästa vecka), med killen som ordnade borrkillarna, då han själv också installerat IVT:n.

Förlitar mej ju också på att borrkillarna sköter sitt jobb ordentligt i o m att dom fått jobbet av denna "större" firma som vi begärt hela offerten av, d v s borrning installation och nedmontering och bortforsling av panna och tank...

Har hört att om man som borrare är RIKTIGT ful, kan ljuga om borrdjup mm. Men då vi tog denna firma på rekommendation av grannen som sagt, hon hade hört av en annan insatt granne som anlitat dom för samma sak,kort sagt är det nog ca 4-5st hushåll i samma lilla by (inkl. oss) som lejt denna firma,samma företag som också har ansvar över vilka som borrar, drar elen, o s v...

Så...skall nog unna mej att sova lugnt,men visst man läser ju om en del skräckisar;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.