Jag tänkte återanvända en gammal radiator i gott skick, men förstår inte vad jag ska ha för typ av koppling för att ansluta den. Radiatorn har ett kort rör med en fläns som ser ut som en presskoppling och bakom den en mutter, R25. Bild bifogas. Hur gör jag?

• Radiator.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt ut nippeln "den du skriver ser ut som en presskoppling med mutter" tll en som är konad enligt dagens normer, sedan bara ansluta mot radiatorventil och returventil i rätt dim (du kan även bussa ner nippeln till r20 alt r15)

Har för mig att jag sågade bort muttern för att sedan komma åt nippeln med en polygrip. Försökte först med en insexnyckel invändigt men det gick inget bra.

Sedan rekommenderar jag dig att använda dig av slottsventiler från MMA, grymt snygga.

Jag borde kunnat gissa att röret var en nippel; jag såg ju att det var av mässing. Nu är det i alla fall borta, med hjälp av en stor mejsel och en 18" skiftnyckel. Tack för hjälpen!

har du kollat in slottsventilerna ?

Ja, snygga, men lite dyra... Radiatorn ska sitta undangömd i badrummet i källaren, så det får nog bli nåt billigt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.