Igår hördes det konstiga ljud i vår Atmos-panna. Pannan fullastad , början på eldningen, tryck och temp normalt, 90 grader i pannan och det hördes ett lätt dunk efterföljd av pysande i pannkroppen i något ojämn takt med 5-10 sek mellanrum. Ingen högt och skrämmande ljud med hördes tydligt när man stod vid pannan . En tyst dunk + andningspust? Inget bubblande.
Cirkpumpen höjdes från 2 till 3 och det blev så småningom tyst igen.
Vad var det för fenomen?
gaia

Låter nåt liknande om min panna i bland,tror det är lokala/punktkokningar?

ja, det låter troligt. Kanske brann det mer häftigt på något ställe? Eldar blandat ved med stor andel ask. Är punktkokning farligt/skadligt för en plåtpanna?
gaia

Händer ibland på min panna också -troligtvis intensivare värme på något ställe i pannan, kan ställa till
problem om mycket luft frigörs därför ska rören vara dragna så att luften försvinner till tank eller vid öppen
expansion till kärlet.
Skadligt kan det vara om samma ställe utsätts för hög/a temperaturer konstant (på min panna inte Atmos har plåten i botten blivit bucklig ett nummer större) skapar spänningar i plåten.
Hur skadligt eller farligt det är vet jag inte, kan vara att vissa delar i en panna borde ha tjockare plåt.
Kör alltid pumpen på högsta fart.

Redigerat:
när det punktkokar så är det kanske mest ångbubblor och ej luftbubblor som bildas? Vårt vatten är nog rätt så luftfattigt då vi kör upp i 95 grader vid varje eldning.
Det hörs inget bubblande i systemet så ångan vandrar ej vidare i systemet och troligtvis blir till vatten igen innan den lämnar pannan - det är kanske det man hör som en "tung utandning"/pysande ? Nu får man bara hoppas att det inte händer på samma ställe när det händer. Ska titta in när pannan är tom.

Tack för era svar! Nu känns det varken mystiskt eller farligt när man vet vad det är :). Bara en något överansträngd panna som pustar ....
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.