1 055 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Cirk.Pump - Hur ansluta
Hej
Jag skall koppla in en ny Cirkpump, men jag vet inte om man "måste" använda sk unionkopplingar eller det går bra med "vanliga" kopplingar / Rördelar av mässing.(rinkaby)
Jag tänker köpa en Perfecta Pivo 25 - 6 Ej fläns.
Den behöver inte "passas in", det är gott om plats.
Om Unionkopplingar behövs så kan man väl säga att prisspannet är STORT.
Hälsningar
Axelman
Jag skall koppla in en ny Cirkpump, men jag vet inte om man "måste" använda sk unionkopplingar eller det går bra med "vanliga" kopplingar / Rördelar av mässing.(rinkaby)
Jag tänker köpa en Perfecta Pivo 25 - 6 Ej fläns.
Den behöver inte "passas in", det är gott om plats.
Om Unionkopplingar behövs så kan man väl säga att prisspannet är STORT.
Hälsningar
Axelman
Tackar
Jag tänker plocka bort den gamla cirkpumpen från Elpannan CTC Electronic.
Cirkpumpen är monterad med flänsar och 120 mm.
Jag försöker bifoga manualen där det framgår hur det ser ut på sid 5 - 6.
Nej, det gick inte.
Jag vill bli av med den för att inte få onödigt tryckfall.
Jag hoppas att någon kan berätta hur jag skall göra för att kunna "fälla in" en bit kopparrör eller annat i 120 mm utrymmet som blir när Cirkpumpen försvinner.
Hälsningar
Axelman
Jag tänker plocka bort den gamla cirkpumpen från Elpannan CTC Electronic.
Cirkpumpen är monterad med flänsar och 120 mm.
Jag försöker bifoga manualen där det framgår hur det ser ut på sid 5 - 6.
Nej, det gick inte.
Jag vill bli av med den för att inte få onödigt tryckfall.
Jag hoppas att någon kan berätta hur jag skall göra för att kunna "fälla in" en bit kopparrör eller annat i 120 mm utrymmet som blir när Cirkpumpen försvinner.
Hälsningar
Axelman
Jag provar att bifoga igen
Axelman
Axelman
Om du vill kan du bara öppna pumpen och plocka ur rotor med pumphjul, då ger den inget tryckfall åtminstone inte mer än en rak rörbit. Koppla ur elen samtidigt också.
Till din nya pump behöver du väl någon form av plantätande unionkoppling, det behöver ju inte vara med integrerad kulventil då är de inte speciellt dyra. Finns i svartgods också kanske ytterligare lite billigare om det är viktigt för dig.
Till din nya pump behöver du väl någon form av plantätande unionkoppling, det behöver ju inte vara med integrerad kulventil då är de inte speciellt dyra. Finns i svartgods också kanske ytterligare lite billigare om det är viktigt för dig.
Tack
Det verkar ju vara en bra ide' med att plocka ur pumpen.
En tom pump / bulb kan väl inte ha särskilt stort tryckfall. Kanske inget alls jämfört med ett
rör ?
Jag kommer att använda koppling utan avstängning (kulventiler finns strategiskt ).
Var finns sådana att hitta ?
Jag fick tips om ITT Flygt eco-V-25-6.
Lite dyr kanske, men den skulle vara bra.
Min nya pump skall anslutas till ett VP-system med i princip öppna radiatorer, så sådana automatiskt reglerade är väl inte nödvändiga ?
Vänligen
Axelman
Det verkar ju vara en bra ide' med att plocka ur pumpen.
En tom pump / bulb kan väl inte ha särskilt stort tryckfall. Kanske inget alls jämfört med ett
rör ?
Jag kommer att använda koppling utan avstängning (kulventiler finns strategiskt ).
Var finns sådana att hitta ?
Jag fick tips om ITT Flygt eco-V-25-6.
Lite dyr kanske, men den skulle vara bra.
Min nya pump skall anslutas till ett VP-system med i princip öppna radiatorer, så sådana automatiskt reglerade är väl inte nödvändiga ?
Vänligen
Axelman
Klicka här för att svara