3 298 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Vattenmantlad kamin
Hej
jag har tittet på boverket, google och her på byggahus jag kan inte hitta regler for hur en vattenmantlad kamin skal inkoppels jag har idag pelletspanna men vil ochså havde en kamin och tankt på vattenmantlad kamin...
jag har idag slutet expansionskärl, expansionskärl sitta i käller.
hvis jag vil ha' vattenmantlad kamin skal jag bytta till oppet expansionskärl
jag har tittet på boverket, google och her på byggahus jag kan inte hitta regler for hur en vattenmantlad kamin skal inkoppels jag har idag pelletspanna men vil ochså havde en kamin och tankt på vattenmantlad kamin...
jag har idag slutet expansionskärl, expansionskärl sitta i käller.
hvis jag vil ha' vattenmantlad kamin skal jag bytta till oppet expansionskärl
Vad som krävs beror ju också på dina förutsättningar.
Bor du så du har kommunalt vatten ?Påverkar hur man ska lösa kravet på nödkylning om du vill fortsätta med det slutna system du har idag.
Kör du mot acctankar idag eller ska du installera sådana ? I så fall behöver du förmodligen skaffa ett större tryckkärl för expansionen eller byta till ett större öppet kärl.
Cirkulationspump behöver du ju för att cirkulera vattnet mellan acctank och kaminen.
Avluftning på ledningarna vid kaminen, eventuellt automatisk avluftningsventil.
//Amatör på området, det finns andra här som kan reglerna bättre.
Bor du så du har kommunalt vatten ?Påverkar hur man ska lösa kravet på nödkylning om du vill fortsätta med det slutna system du har idag.
Kör du mot acctankar idag eller ska du installera sådana ? I så fall behöver du förmodligen skaffa ett större tryckkärl för expansionen eller byta till ett större öppet kärl.
Cirkulationspump behöver du ju för att cirkulera vattnet mellan acctank och kaminen.
Avluftning på ledningarna vid kaminen, eventuellt automatisk avluftningsventil.
//Amatör på området, det finns andra här som kan reglerna bättre.
Klicka här för att svara