Jag har en Effecta panna modell äldre med öppet expansionskärl. Detta kärl är ungefär 200 högt och 600brettx600långt. Det är svetslagat på några ställen innan min tid som ägare och i framkant har det nu min egna provisoriska lagning gått sönder ytterligare. Det är nog rätt sönderrostat under. Törs inte peta så mycket. Finns det något smart sätt att lappa ihop detta själv utan att plocka ner den? Något "mirakeltätmedel" eller så? Jag åker utomlands den 12:e och blir borta en månad och det vore ju trevligt om den kunde hålla under tiden. Till våren blir det nytt värmesystem så jag vill inte lägga ner allt för mycket pengar på pannan nu. Tacksam för tips.
Bifogar ett par bilder.
Skulle nog själv tappat ner nivån så jag inte hade något alls i expansionskärlet om jag skulle åka iväg om jag visste jag riskerade en läcka.
Själva installationen ser ju lite knepig ut med så mycket rördragning över expansionskärlet. Kärlet brukar ju även rekommenderas monteras minst 2m över övrig utrustning när det är av "öppen typ" vilket jag misstänker att detta är.
Själva installationen ser ju lite knepig ut med så mycket rördragning över expansionskärlet. Kärlet brukar ju även rekommenderas monteras minst 2m över övrig utrustning när det är av "öppen typ" vilket jag misstänker att detta är.
Tack snälla!
Det går alltså att köra utan vatten? Min bror kommer att kolla till kåken när jag är borta och han kommer nog inte elda så mycket så då kanske elpatron får stå på 60 grader med lite lagom cirkulation ut..
Jag tänker så här......
Så länge temperaturen i pannan/systemet är någorlunda konstant så jobbar ju inte expansionskärlet särskilt mycket då det ju bara ska ta hand om avluftning, skapa grundtryck till radiatorkretsen och ta hand om vattnets volymökning vid varierande temperatur. Det borde då gå att lämna med minimalt med vatten i kärlet men om du tänker dra ner temperaturen på pannan när du åker bort så gör det i god tid så volymen (vattnets) inte minskar för mycket efter att du ev sänkt nivån i kärlet.
Provisorisk tätning av tankar mm ska det finnas någon massa man knådar och trycker fast mendet kräver att det är rengjort runt läckan. Ska gå att täta även bensintankar mm. med den, tror jag hittade rätt länk.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147869895
Annars vanlig Plastic Padding? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136444900
PS: Detta är mina amatörtankar.
Så länge temperaturen i pannan/systemet är någorlunda konstant så jobbar ju inte expansionskärlet särskilt mycket då det ju bara ska ta hand om avluftning, skapa grundtryck till radiatorkretsen och ta hand om vattnets volymökning vid varierande temperatur. Det borde då gå att lämna med minimalt med vatten i kärlet men om du tänker dra ner temperaturen på pannan när du åker bort så gör det i god tid så volymen (vattnets) inte minskar för mycket efter att du ev sänkt nivån i kärlet.
Provisorisk tätning av tankar mm ska det finnas någon massa man knådar och trycker fast mendet kräver att det är rengjort runt läckan. Ska gå att täta även bensintankar mm. med den, tror jag hittade rätt länk.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147869895
Annars vanlig Plastic Padding? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136444900
PS: Detta är mina amatörtankar.
Klicka här för att svara

