3 672 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Kallt med pump+panna
Suveränt, då skall jag ned strax å pröva 
TACK!
Vet inte om jag har någon säkerhetsventil, men det bör ju finnas,
pannan är inte jättegammal. Vet dock inte så mycket om pannor å
ackar å allt, men lär mig sakteligen. 1 månad avklarad i huset och huset står ju kvar
TACK!
Vet inte om jag har någon säkerhetsventil, men det bör ju finnas,
pannan är inte jättegammal. Vet dock inte så mycket om pannor å
ackar å allt, men lär mig sakteligen. 1 månad avklarad i huset och huset står ju kvar
Hej igen, ett år har nästan gått, har haft hit VVSare som fixat en del så vi har haft det skönt och varmt. Det va bl.a. luft i returröret som spökade förra vintern. Nu när det är kallt igen så ligger värmen i tankarna på gränsen av varmt. Så har lite frågor igen 
Ändrade från 3 st. 500 liters till 1 st. 500 liters i hopp om lättare värma upp snabbt.
Denna tank brukar ligga mellan 40-50 grader, nu när det är -15,-20 grader så behöver jag ha upp
tanken till 60 grader för att det skall vara varmt och skönt.
Hur varmt skall man ha i ack-tankarna? Jag har som max fått upp dem i 65 grader överst,
kan det vara mer luft i returröret? Jag brukar "lufta", det fräser till å sedan kommer rent vatten
då slutar jag. Några tips? Vedex pannan har ju nästan alltid 100 grader i sig, eldar konstant.
Kör på 5an å alla + på VSE-1, samt max på 70 i nuläget.
Ändrade från 3 st. 500 liters till 1 st. 500 liters i hopp om lättare värma upp snabbt.
Denna tank brukar ligga mellan 40-50 grader, nu när det är -15,-20 grader så behöver jag ha upp
tanken till 60 grader för att det skall vara varmt och skönt.
Hur varmt skall man ha i ack-tankarna? Jag har som max fått upp dem i 65 grader överst,
kan det vara mer luft i returröret? Jag brukar "lufta", det fräser till å sedan kommer rent vatten
då slutar jag. Några tips? Vedex pannan har ju nästan alltid 100 grader i sig, eldar konstant.
Kör på 5an å alla + på VSE-1, samt max på 70 i nuläget.
VVsarna fixade en "ventil" för att avlufta, gör det ibland, men behöver bara någonsaabdea skrev:
sekund innan vatten sprutar i jämt flöde. Betyder din kommentar att det finns en större
mängd luft någon annansstans, skall jag låta vattnet rinna en längre stund?
På pannan finns en termostat, tror det heter rökrörstermostat, denna är trasig och
står alltid på max. Kan detta påverka, har läst mig till att denna styr min Laddomat 21,
som i sin tur verkar konstig, går inte alltid. Trodde att den kanske inte hade kraft att
skicka runt returvatten eller vad det va sist. Men kanske är det rökrörstermostaten
som spökar?
Om rökgastermostaten inte funkar som den ska och då inte ser till att laddomaten inte går som den ska så bör man nog åtgärda detta.Man skulle kunna koppla bort laddomatpumpen från pannan och koppla den direkt till ett eluttag i felsökningssyfte. Har du kunskapen att ansluta den direkt till ett eluttag?
Haha, nej, men tack =) Ringer mina VVS gubbar imorgon så får de komma hitsaabdea skrev:Om rökgastermostaten inte funkar som den ska och då inte ser till att laddomaten inte går som den ska så bör man nog åtgärda detta.Man skulle kunna koppla bort laddomatpumpen från pannan och koppla den direkt till ett eluttag i felsökningssyfte. Har du kunskapen att ansluta den direkt till ett eluttag?
Har fixat sig någorlunda
Skall bygga om till sommare och koppla luft-vatten värmepumpen på
ack tank 2 och 3 och låta ved endast gå till ettan för att fixa bättre flöde. Vi löste det nu genom
att strypa värmepumpens flöde så blev det bättre.
Ny fråga. Kan man ställa om värmepumpen på något sätt, kan den vara felaktig konfiguerad?
Förbrukar över 1000 kwh per vecka, och då stänger vi av det mesta med strömbrytare, lågenergi-lampor
och eldar med Ved konstant. Hur mycket drar en varmepump? Kan man ställa ned effekten när
man eldar tro? Namnet på vår pump står i översta posten. Tack på förhand.
ack tank 2 och 3 och låta ved endast gå till ettan för att fixa bättre flöde. Vi löste det nu genom
att strypa värmepumpens flöde så blev det bättre.
Ny fråga. Kan man ställa om värmepumpen på något sätt, kan den vara felaktig konfiguerad?
Förbrukar över 1000 kwh per vecka, och då stänger vi av det mesta med strömbrytare, lågenergi-lampor
och eldar med Ved konstant. Hur mycket drar en varmepump? Kan man ställa ned effekten när
man eldar tro? Namnet på vår pump står i översta posten. Tack på förhand.
Klicka här för att svara