Vi fick veta nu av en expert att vi inte kan satsa på en kökspanna och en akumulator för att få tillräcklig med värme. Huset är 200 km och har en vattenbured system med bara en kökspanna. Tänkte att byta kökspannan och koppla med en akumulator men det komma nog inte att räcka so långt.
Men vi har ingen källare.
Vart med vedpannan och akumulatortanken? Gå det att islolera en del av våran vedbod och gör ett riktig rum till allt?
Vedbod står ca. 10 m bort från huset.

Jag har varmvattenberedaren i bod ca 7 meter från huset. Inga som helst problem.
Se bara till att isolera rörgraven ordentligt. Bygg med frigolit och se till att det ligger torrt.

göstaberling skrev:
Vi fick veta nu av en expert att vi inte kan satsa på en kökspanna och en akumulator för att få tillräcklig med värme. Huset är 200 km och har en vattenbured system med bara en kökspanna. Tänkte att byta kökspannan och koppla med en akumulator men det komma nog inte att räcka so långt.
Men vi har ingen källare.
Vart med vedpannan och akumulatortanken? Gå det att islolera en del av våran vedbod och gör ett riktig rum till allt?
Vedbod står ca. 10 m bort från huset.
detta kräver mycket jobb om du ska ha pannan i boden. så krävs det att du klär in rummet med dubbla lager gips om det ska bli ett pannrum.

Hej kan du bygga ett separat pannrum är det kanon.
Kan lista många fördelar.
Nära till ved inget bärande
Inge skräp inne
Ingen inrykning
Brandsäkert ingen eld inne
Bra med plats för en stor tank mm
Klart det blir lite mer jobb som Sotaren skriver men du kan bygga ett system som passar huset, vilket inte en kökspanna gör med dina 200m2

sotare skrev:
detta kräver mycket jobb om du ska ha pannan i boden. så krävs det att du klär in rummet med dubbla lager gips om det ska bli ett pannrum.
Nja, bara om pannan är större än 60kW räknas det som ett "pannrum" och måste då ha dubbelgips, under den effekten räcker det med enkelgips.

är du säker på detta? du lagrar ju ganska många kilowatt i tanken när man eldar ved

Vad jag vet så kan inte vatten brinna, så hur mycket effekt man lagrar i ack-tankarna är ointressant.

Mitt pannrum är i garaget, så jag fick veta att man inte får ha direkttillträde från garaget och in i pannrummet utan måste antingen ha en separat dörr utifrån eller en sluss, eller hall kan man kalla det, där man har en dörr utifrån, en dörr in till pannrummet och en dör in till garaget.
Fick oxå reda på att enda övriga kravet för värmeanläggningen var att dörren till pannrummet skulle hålla brandklass 30, och med enkelgips på väggarna klarar man även det där.

"dubbelgipps" är en myt

Det mesta är lungt bara man använder lite sunt förnuft..Fick höra "skröner" av sotarn,om bonnjävlar som slänger ved huller om buller framför panna,eldar med öppna luckor ved som sticker ut ur pannan.Inte konstigt att folk brinner inne.......

fastmoving? skrev:
Nej, inte en myt, men kanske inte hela sanningen...
Dubbelgips är bara ett steg för att få rätta brandklassen, sen styrs även tjockleken på väggen, om det är brandskivor man använder osv, satt just och läste ett dokument som beskrev det där:
[länk]

Hursomhelst så vill jag påpeka än en gång att för en mindre värmeanläggning, panna mindre än 60kW,
gäller brandklass 30.

Och B30 fås även med tex 12mm masonite på träregel, så dubbel gips är en myt som fårståsigpåare slänger ur sig så fort det blir tal om pannrum. Sen är gips ETT sätt att få tändskyddande beklädnad.

Satsa på uthuset och bygg din värmeanläggning där! Många fördelar, tror det lönar sig att köpa färdig kulvert jag räknade på hemgjord men det är nästan samma peng samt lättare att lägga.Apropå dubbelgips eller ej så resonerade jag i alla fall att lägga två lager är inte sååå väldigt mycket jobb samt att väggarna blir mer tåliga mot vedträn och annan mekanisk åverkan. Min sotare var väldigt noga med dörren den skall vara brandklssad sa han (plåtdörr) åkte till rivners och fick en kanon bra plåtdörr(isolerad) för 800 spänn med automatisk dörrstängare på köpet.Jag tror många slutar elda i vedpanna pga att man har panna i källare med problem att få in veden och lagring av ved där. Tänk även på att kunna lagra en mindre mängd ved i närheten av panna (inte närmare än 1 m från panna) Jag har ca 4 kubik i mitt pannrum. Apropå benämningen så sa vår byggnadsnämnd att det är ett pannrum oavsett storlek på panna och skall uppfylla kraven. Detta kanske är olika från kommun till kommun vad vet jag, vår kommun brydde i alla fall sig inte om storleken på pannan.

Jag har svårt att förstå att man inte gör ett pannrum så brandsäkert som möjligt , det handlar väl om familjens säkerhet och inte vill man väl äventyra deras säkerhet med dålig brandsäkerhet i pannrummet,så sätt dubbla gips brandklassad dörr håll den stängd, säker skorsten, för även far i huset är väl kanse är borta ibland då barnen ligger och sover själva då kan det vara tryggt att ha rätt förusättningar så man inte snålat på brandsäkerheten för händer det något är du själv som drabbas, där ska man inte spara på pengarna, när man läser många av inläggen så verkar det vara en sport att lura sotaren som besiktar anläggningen, tänk på familjens säkerhet istället.

Redigerat:
Har du egen ved? Annars skulle ju *vattenvärmepump sitta fint och lär ju inte skilja så mycket i pris om du nu ska bygga en vedanläggning, pannrum, kulvert, blablabla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.