2 028 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Tjärbildning i vedpannan!??
Medlem
· Stockholmslän
· 118 inlägg
Hej, har fått problem med tjärbildning. Vad beror det på? Skorstenen är totalt ca 4m lång. Iofs två 45g böjar ist för rund. Var lite snål :S Visste inte att det kryllar av dem på skroten, syrafast då. Så ja, vad beror tjärbildning på i allmänhet?
Rekomenderar ni ombyggnadtion till fina runda 90g böjar?
Tackar!
Tackar!
Nä. Torr ved och bra drag.
Medlem
· Stockholmslän
· 118 inlägg
Okej, ja, bra drag. Hur ökar jag det? Längre skorsten ger högre drag har jag hört. Vad skulle säg 1m längre skorsten ge? Går å pula dit 2m till oxå...
Medlem
· Stockholmslän
· 118 inlägg
Är allmänt dålig ventilation i min hobbie lokal. Varit lämpligt under hösten å i värmningssynpunkt. Kanske därför då inkl lite för kort pipa???
Rökgasfläkt?
Vedpannan har väl ett minimikrav på drag? är det självdragspanna brukar det väl vara ganska höga värden,
se till så du har tilluft, minst lika stor diameter som skorstenen.. Torr ved och en rökgasfläkt är nog lösningen skulle jag tro, eftersom du tydligen redan konstaterat att det är draget som är felet..
se till så du har tilluft, minst lika stor diameter som skorstenen.. Torr ved och en rökgasfläkt är nog lösningen skulle jag tro, eftersom du tydligen redan konstaterat att det är draget som är felet..
1 90g är inte bättre än 2 st 45 men du har nog säkert tätt i tilluften i pannrummet eller för kort skorstenPeterNacka skrev:Hej, har fått problem med tjärbildning. Vad beror det på? Skorstenen är totalt ca 4m lång. Iofs två 45g böjar ist för rund. Var lite snål :S Visste inte att det kryllar av dem på skroten, syrafast då. Så ja, vad beror tjärbildning på i allmänhet?
Tackar!
Klicka här för att svara