3 672 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Kallt med pump+panna
Sida 1 av 2
Hej alla,
Som nybliven villaägare på landet, december 2009, så har man tokvis med frågor och funderingar. Dock den mest akuta nu när vi här i småland har fått tokkallt, ca -10 till -20 så har vi fått det väldigt kallt i huset tyvärr.
Förmodligen är det någon inställning eller liknande som är fel.
Det som är problemet är temperaturen på akumulatortankarna är för låg,
nu visar den ca 30 grader, 50 grader är önskvärt, ej över 60 pga golvvärmen.
Lite information:
Luftvärmepump Aermec AN0307ZH (luft-vattenpump) (2007)
Värmepanna VEDEX 3000
Termostat? VSE-1 kompakt
Fläktkonvektor Aermec Omnia UL11
ca 170 m2 stor villa med vattenburna element.
Luftvärmepumpen har lägsta omgivningstemperatur på -15 grader.
På kontrollpanelen ute står det nu 28 grader. (har sjunkit i takt med omgivningen).
Värmepannan visar uppåt 100 grader+.
VSE-1 kompakt är inställd på A=5 (max), B=max, C=60 grader (för golvvärmen)
Akumulatortankarna visar 30 grader
Lite funderingar och frågor:
- Kan det vara så att luftvärmepumpen kyler vattentanken å värmepannan
värmer så att det blir max 30 grader (att de tar ut varandra?)
- Skall man stänga av luftvärmepumpen när det är så här kallt? (Fryser inte elektroniken och fläktarna fast då?)
- Någon mojäng som skall vridas på eller liknande för att det skall funka?
- Blir det varmare ute, någon plusgrad så får vi upp värmen till ca 50 och varmt inne i huset. Det är nu när det blivit väldigt kallt.
HJÄLP OSS SLIPPA FRYSA
Som nybliven villaägare på landet, december 2009, så har man tokvis med frågor och funderingar. Dock den mest akuta nu när vi här i småland har fått tokkallt, ca -10 till -20 så har vi fått det väldigt kallt i huset tyvärr.
Förmodligen är det någon inställning eller liknande som är fel.
Det som är problemet är temperaturen på akumulatortankarna är för låg,
nu visar den ca 30 grader, 50 grader är önskvärt, ej över 60 pga golvvärmen.
Lite information:
Luftvärmepump Aermec AN0307ZH (luft-vattenpump) (2007)
Värmepanna VEDEX 3000
Termostat? VSE-1 kompakt
Fläktkonvektor Aermec Omnia UL11
ca 170 m2 stor villa med vattenburna element.
Luftvärmepumpen har lägsta omgivningstemperatur på -15 grader.
På kontrollpanelen ute står det nu 28 grader. (har sjunkit i takt med omgivningen).
Värmepannan visar uppåt 100 grader+.
VSE-1 kompakt är inställd på A=5 (max), B=max, C=60 grader (för golvvärmen)
Akumulatortankarna visar 30 grader
Lite funderingar och frågor:
- Kan det vara så att luftvärmepumpen kyler vattentanken å värmepannan
värmer så att det blir max 30 grader (att de tar ut varandra?)
- Skall man stänga av luftvärmepumpen när det är så här kallt? (Fryser inte elektroniken och fläktarna fast då?)
- Någon mojäng som skall vridas på eller liknande för att det skall funka?
- Blir det varmare ute, någon plusgrad så får vi upp värmen till ca 50 och varmt inne i huset. Det är nu när det blivit väldigt kallt.
HJÄLP OSS SLIPPA FRYSA
Bosse_A skrev:
Monterings och skötselanvisning för Vedex 3000 har jag, men endast en broschyr om värmepumpen. Där det står driftområdet jag tidigare nämnt.
Någon annan som har liknande kombination som vet hur man skall
tänka. Stänga av pumpen, fryser den inte då, stänga av något i pannrummet?
etc... Tacksam för alla idéer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Verkar som om en cirkulationspump mellan vedpannan och accumulatorn inte går, Kanske bara att vrida på någon strömbrytare.
Protte
Protte
Lite mer kött på benen om Vedex.
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/59607-hjaelp-oss-med-vedex-3000-a.html
Lite offtopic,men men
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/59607-hjaelp-oss-med-vedex-3000-a.html
Lite offtopic,men men
Suveränt med mer info om Vedex, samt jag hittade 3 strömbrytare 
Ändrade på dem, inte vågat det tidigare men gjorde det. Det bubblade till och nu har jag iag 70 grader i ack.
Nöjd så trodde jag det va löst, nu ikväll runt 22.00 så upptäckte jag
att alla element va kalla utan 2. suck, prövade de sedvanliga sakerna med elementen. Men insåg att det då inte bara va 1 utan alla att det
va något annat fel. Gick ned igen å ändrade tillbaka ett av de strömbrytare jag hittade (kunde inte se vad som va på eller av) och whips så är alla element riktigt varma å goa.. SKÖÖÖÖNT
Men i alla mina försök så fyllde jag på vatten i pannan av någon anledning... nu ligger trycket på för högt, ca 1.6 med max drift är 1.5, suck. Hur kan jag sänka detta? Lufta elementen? Läst om någon säkerhetsventil? Vad skall jag tänka på? Vill inte spränga kåken.
Tack!
Ändrade på dem, inte vågat det tidigare men gjorde det. Det bubblade till och nu har jag iag 70 grader i ack.
Nöjd så trodde jag det va löst, nu ikväll runt 22.00 så upptäckte jag
att alla element va kalla utan 2. suck, prövade de sedvanliga sakerna med elementen. Men insåg att det då inte bara va 1 utan alla att det
va något annat fel. Gick ned igen å ändrade tillbaka ett av de strömbrytare jag hittade (kunde inte se vad som va på eller av) och whips så är alla element riktigt varma å goa.. SKÖÖÖÖNT
Men i alla mina försök så fyllde jag på vatten i pannan av någon anledning... nu ligger trycket på för högt, ca 1.6 med max drift är 1.5, suck. Hur kan jag sänka detta? Lufta elementen? Läst om någon säkerhetsventil? Vad skall jag tänka på? Vill inte spränga kåken.
Tack!
Hej! Vet inte om det är öppet eller slutet, hur vet man det?
Vi har en röd rundaktig tank nere i pannrummet, är detta exp. kärlet? Den har inga särskilda finesser på sig, bara en "ventil" överst, hur justerar man trycket? Köper man någon "däck-pumps-tryck-mojäng" eller är det special eller olika beroende på tryck etc?
Vi har en röd rundaktig tank nere i pannrummet, är detta exp. kärlet? Den har inga särskilda finesser på sig, bara en "ventil" överst, hur justerar man trycket? Köper man någon "däck-pumps-tryck-mojäng" eller är det special eller olika beroende på tryck etc?
Du har ett slutet expansionskärl och det är den röda "tanken" du nämner. I anslutning till denna bör det finnas en övertrycksventil som har ett skvallerrör som löper ut i närheten av en golvbrunn. Om du manövrerar denna ventil kan du släppa ut ditt övertryck...
Du får tappa ur vatten igen.Skall finnas en plugg på baksidan av pannan.
Sidan 17 med nr 84.
http://www.nibeonline.com/pdf/011363-3.pdf
Sidan 17 med nr 84.
http://www.nibeonline.com/pdf/011363-3.pdf
På bilden längst ner så har du en kran längst ner till höger med ett täcklock påskruvat.Ta bort locket och öppna kranen med en skiftnyckel eller om du hittar ratten.Håll koll på mätaren så att du ligger under 1,5kg.Sen beror det på hur varm panna du har,för trycket stiger ju högre värme du har i systemet.
Hej, tack för hjälpen, lite följdfrågor innan jag försöker.
Har inte eldat i pannan sedan igår förmiddag, den visar ca 50 grader nu,
trycket har då sjunkit till 1.5 nu, ligger på runt 1.7 med 80-90 grader vilket är för högt.
Vad skall jag tänka på:
- Är det inte högt tryck så att någon ventil eller lock skjuts ut?
- Varmt vatten antar jag.
- Kan man lossa lite å sedan snabbt skruva på eller måste man ta
bort hela?
- Tänker så att man kan stänga snabbt när trycket sjunkit utan att bränna sig med att försöka få dit en ventil med porlande vatten?
- Vad bör jag lägga trycket på om pannan inte är igång, så att det blir
bra tryck (under 1.5) vid full värme?
Vill inte skada mig själv eller kåken
Tack för din och er hjälp.
Har inte eldat i pannan sedan igår förmiddag, den visar ca 50 grader nu,
trycket har då sjunkit till 1.5 nu, ligger på runt 1.7 med 80-90 grader vilket är för högt.
Vad skall jag tänka på:
- Är det inte högt tryck så att någon ventil eller lock skjuts ut?
- Varmt vatten antar jag.
- Kan man lossa lite å sedan snabbt skruva på eller måste man ta
bort hela?
- Tänker så att man kan stänga snabbt när trycket sjunkit utan att bränna sig med att försöka få dit en ventil med porlande vatten?
- Vad bör jag lägga trycket på om pannan inte är igång, så att det blir
bra tryck (under 1.5) vid full värme?
Vill inte skada mig själv eller kåken
Det är bara en simpel kran som är lite grov i gängorna.Det räcker med att du vrider lite lätt,så märker du hur mycket som kommer ut.Locket är bara ett dammskydd och droppskydd.Det händer ingen när du lossar locket,utan bara när du öppnar kranen.Vill du så kan du sätta på en slang(om du har),eller lägga en hink eller trasa för styra vattnet.För att få rätt tryck så brukar jag fylla på vatten när pannan är som högst i temperatur.Har du ingen säkerhetsventil med skvallerrör från tryckkärlet?