Tjoho!

Insåg fem minuter efter att jag satte kofoten i väggen i badrummet att jag inte vet riktigt hur jag ska ta bort elementet, sånt här har inte jag gjort innan....Tur man har Byggahus.se :)

Hur undviker jag att det står en fontän med vatten ut från elementet när jag ska få bort det?

Ber om ursäkt om det finns liknande trådar, vill bara komma igång lite.. hoppas på några snabba konkreta svar här nu :)

• Picture 042.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Picture 043.jpg
    Skapa konto
  • Picture 041.jpg
    Skapa konto
Tror vi behöver mera info. Tar bort som i att:

• Tillfälligt under renovering för att sättas tillbaka igen?
  • För gott. Ska aldrig mer vara vattenburen värme i rummet?
  • Ersätta med vattenburen golvvärme i samband med renovering?
  • Eller?

Ber om ursäkt, det borde jag såklart ha sagt... Ska ersätta elementet med en handdukstork!

Elementet ska alltså inte upp på väggen igen, inte i det här rummet i alla fall :)

whork skrev:
Ska ersätta elementet med en handdukstork!
Eldriven eller "vattendriven" från elementrören?

vattenburen handdukstork...

whork skrev:
vattenburen handdukstork...
Ok då vet vi lite mer. Nu får röriserna ta över ;) Men i princip är det väl att stänga av vatnet, skruva eller i värsta fall såga bort elementet. Därefter montera lämpliga kopplingar på kvarvarande rör (balofixer kanske?) för att förbereda för kommande handdukstork.

Men som sagt, var är rörkrökarna idag? :)

Redigerat:
Vad har du under det blivadnde badrummet?? Mest seriöst och snyggast är ju att dra nya rör från källare/pannrum

Där under är det en hall, pannrummet ligger 7-8 meter bort, så så enkelt blir det inte att göra det snyggt.. :/

Stäng till vredet. på andra anslutningen sitter en avstängningsventil, där lossar man pluggen som sitter i vinkeln och under sitter en insex man skruvar till. Sen "ska" man kunna plocka loss elementet förutsatt att ventilerna är täta...
Är dom inte täta kan man va tvungen att tömma systemet för att kunna plocka loss det. Men ska ni ändå göra om rördragningen från källaren så måste ni ju det ändå, men man kanske vill plocka loss elementet innan.

Bygg annars en liten "låda" med kopplingarna i, dra sedan koppar-rör till torken

Ska du ändå riva i badrummet kan du skarva på gamla röret och dra om inne i väggen. Helt ok med dolda skarvar när det gäller värme då det är begränsat med vatten under begränsat tryck.

Kan du undvika dolda skarvar är det såklart bäst

Anslutningarna kommer ju upp från golvet, så dom är ju inte dolda i väggen. Isåfall får det ju bli en klämringskoppling, 15 --> 12 mm från befintliga rör, kanske ser lite kralligt ut när det blir typ 1.30 meter långa mellanrum mellan anslutningarna, och väldigt långa kopparrör längs med golvnivå? Dessutom är ju dom gamla rören vitmålade i gammal hederlig balta-på-som-fan-stil... Får fundera lite på hur det ska se ut.

Bra att jag fick veta hur jag får dän elementet iaf, i vilket fall som helst så ska det ju bort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.