Tjena!
Har precis köpt mig ett hus, och pannan som finns där nu är en kombipanna olja/ved från 1963.
inga ack tankar.
fungerar, men antar att verkningsgraden är ca 3% eller nått:)

Huset är 94 kvm 1 1/2 plan med källare, pannrum i källare.

Har kollat in calmarpannan v33 med pelletsuttag och tänkte köra med två tankar på vardera 1000L
Är detta något att köra på??
Är det någon idé att köra pellets på sommaren och ved på vintern?
Någon som har några andra förslag?

Mitt första hus så jag är tacksam om någon vill hjälpa mig:)

V33 är en ok panna, (sen det vanliga: om du har utrymme är det bättre med en stor tank än flera "små", så stor ackvolym som möjligt). Sommartid då det bara behövs varmvatten, är det knappast lönt att elda pannan öht. Välj en elberedare i serie med vedsystemet, möjligen solfångare som sommar/vår/höst-komplement istället.

Pelletseldningen skall du nog istället se som ett alternativ vintertid i de fall du inte kan vara hemma och elda ved varje dag. Pellets kostar väl en 60 öre/kWh, men om du värmer upp panna & acktankar och får onödig uppvärmning av huset sommartid , så betalar du betydligt mer per kWh uppvärmt varmvatten s.a.s. (Gissningsvis t.o.m. mer än för el till en beredare, elen är ju normalt billigast på sommarn).

Redigerat:
Satsa på en liten elberedare på sommaren i stället för pellets. Tar du en liten beredare kan du ju även ha den på när du eldar ved och spetsa med, rätt skönt att veta att det alltid finns varmvatten.

Ang pannan så kan du ju söka här, finns nog en del trådar om den.

En elberedare verkar ju smart, det ska jag nog satsa på och strunta i pellets.
det går väl att använda sig av en elpatron om man åker bort några dagar på vintern!

Ska mäta lite på hur jag ska få ner större tank, finns ingen ingång till källaren utifrån, får nog göra mig en!

Ska läsa runt lite, tack för hjälpen!!

Elpatron behövs även i acktanken som "nödvärme".. helt klart.

Ang. tankar så kan man även måttbeställa stagade "fyrkantiga" tankar (Tex från Extuna), de rymmer betydligt mer "per dörrhål" s.a.s. men är också dyrare i inköp

Har du ingen gammal oljetank i huset ?

Den går isåfall att koppla in som acktank via en värmeväxlare.
Vips har du fått flera kubikmeter till hyfsad peng .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.