3 961 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Gammalt hus med elradiatorer - vad kan man ersätta med?
Jag är spekulant på ett äldre hus med en mycket hög elförbrukning pga värmen. Jag hade hoppats att värmesystemet skulle vara vattenburet och att man bara skulle kunnat lösa detta genom att borra efter bergvärme men så är inte fallet, det finns bara elradiatorer. Finns det några andra alternativ eller är enda alternativet att sätta in vattenburna element + tex bergvärme? Jag misstänker att det blir väldigt dyrt! Tips??
Ska du ha det som sommarstuga så kan det gå bra. Annars varför titta på hus som totalt saknar värmesystem.
Titta på annat hus som är vettigare.
Titta på annat hus som är vettigare.
johanpelle, det är iofs lite så jag resonerar att går det inte att få ner elkostnaderna så är det tveksamt. Även om huset är fantastiskt så vill jag inte ägna vinterhalvåret åt att gå runt och småfrysa inomhus, jag avskyr att frysa.
Avemo, tack för tips. Jag antar att du menar en luft-luftvärmepump?
Avemo, tack för tips. Jag antar att du menar en luft-luftvärmepump?
mino
Kan du skriva lite mer om huset?
1. Storlek/planlösning(öppen?)
2.Utförande/vad är det för grund?
3. Isoleringstjocklek
4. Var i Sverige?
5. Dagens el förbrukning.
Det kan hjälpa en del med att komma med vettiga förslag.
Kan du skriva lite mer om huset?
1. Storlek/planlösning(öppen?)
2.Utförande/vad är det för grund?
3. Isoleringstjocklek
4. Var i Sverige?
5. Dagens el förbrukning.
Det kan hjälpa en del med att komma med vettiga förslag.
Huset är 180 m2 och ligger i stockholmsområdet. Det har en klassisk planlösning, dvs inte särskilt öppen, det är isolerat enligt gammal standard, dvs dåligt, och nuvarande uppvärmningskostnader är på 41 000 per år.
Kan tillägga att det är torpargrund.
Det är inte ett jättebra köp men vanligtvis köper man ju inte hus enbart utifrån uppvärmningen,.. Frågan är om det är ett så omöjligt projekt att få ner uppvärmningskostnaderna så att man borde lägga ner helt?
Kan tillägga att det är torpargrund.
Det är inte ett jättebra köp men vanligtvis köper man ju inte hus enbart utifrån uppvärmningen,.. Frågan är om det är ett så omöjligt projekt att få ner uppvärmningskostnaderna så att man borde lägga ner helt?
Ska du ha huset länge så kommer du inte undan ett vattenburet värmesystem.
Luftvärmepumpar är billiga, effektiva, bullriga men når inte fram i alla rum.
Kaminer och pelletskaminer är dyra, smutsiga och har samma problem, det blir varmt bara där den står.
Ta med dig någon vvsare och be om ett förslag vad ett komplett vattenburet system skulle gå på.
Luftvärmepumpar är billiga, effektiva, bullriga men når inte fram i alla rum.
Kaminer och pelletskaminer är dyra, smutsiga och har samma problem, det blir varmt bara där den står.
Ta med dig någon vvsare och be om ett förslag vad ett komplett vattenburet system skulle gå på.
johanpelle, har du någon aning om i vilka härader det rör sig? om man tänker borra bergvärme+vattenburet system, klarar man sig på 250 000 eller kostar det betydligt mer?
Jag har tänkt kolla med kommunen hur det ser ut med fjärrvärme i området, det kanske blir billigare?
Jag har tänkt kolla med kommunen hur det ser ut med fjärrvärme i området, det kanske blir billigare?
Vill man ha vattenburet, kan man köra med en t.ex. Nibe 360. Radiarorer går att montera själv. Jord/berg kostar multum. I Norrland? Ja. Kanske.
Själv skulle jag köra med LLVP och ev aktiv FTX.
Själv skulle jag köra med LLVP och ev aktiv FTX.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Kostnaden för att skapa ett vattenburet system beror ju väldigt mycket på hur stora krav man har på att rören till radiatorerna skall vara dolda. Det går också att göra väldigt mycket av jobbet själv.
Men jag tror att om du räknar 5 - 8000 per radiator för en installation med i princip helt synliga rör. Så kanske du hamnar rimligt. Sedan tillkommer givetvis värmepump etc. Om du har rum i storlek upp till 15 - 17 kvm så bör det räcka med en radiator i rummet. Om det är ett långsmalt rum med yttervägg, flera fönster osv. Så bör du räkna med fler radiatorer. Men man behöver inte nödvändigtvis ha radiator under varje fönster.
Om du ändå skall göra större renoveringsinsatser så kan det vara enkelt att bygga in radiatorrören, då kan man även använda PEX (plast) som ger något lägre materialkostnad och snabbare montering. Givetvis måste du prata med en VVS firma innan, det kan finnas faktorer med huset som ger avsevärda svårigheter.
Men jag tror att om du räknar 5 - 8000 per radiator för en installation med i princip helt synliga rör. Så kanske du hamnar rimligt. Sedan tillkommer givetvis värmepump etc. Om du har rum i storlek upp till 15 - 17 kvm så bör det räcka med en radiator i rummet. Om det är ett långsmalt rum med yttervägg, flera fönster osv. Så bör du räkna med fler radiatorer. Men man behöver inte nödvändigtvis ha radiator under varje fönster.
Om du ändå skall göra större renoveringsinsatser så kan det vara enkelt att bygga in radiatorrören, då kan man även använda PEX (plast) som ger något lägre materialkostnad och snabbare montering. Givetvis måste du prata med en VVS firma innan, det kan finnas faktorer med huset som ger avsevärda svårigheter.
Klicka här för att svara