Hej har just flyttat till nytt boende.
Stenvilla med Olje uppvärmning.

Trivs väldigt bra än så länge men och kommer troligtvis bli bättre.
Men nu till mitt problem.

Tänkte ta en duch och märker att det är ett väldigt dåligt tryck i slangen och nu vet jag inte hur trycket skall vara egentligen alltså hur många liter per minut det skall komma men detta är knappt så att det kommer vatten alls.
Om det normalt kommer 100% vatten kommer det kanske nu 10 - 30 % vatten max nu.
Det är när jag har vattnet på det varmaste, vilket är väldigt kallt, 25 grader kanske eller något.
dvs ljumet.

Men när jag vrider vredet till kallt så kommer trycket och det blir ett kraftigare tryck.
Men nu kan jag ju inte ducha i detta kalla vatten så.

Min hyresvärd kommer vara borta en vecka nu så skulle behöva tips på om det går att lösa själv.
Jobbigt att inte kunna ducha på en vecka.
Tack.

Just ja, det är ganska kallt i huset med så där ljumet.
det står på pannan att det är 20 grader i rum men det ligger nog närmare 15 skulle jag tro.

Om det nu har någon betydelse.

C
Ta en bild på pannan så ska du se att vi löser det hela. Lågt tryck KAN tyda på igensatta ledningar, men det kan också tyda på att avstängningskranen till varmvattnet är strypt, eller att det är nåt fel på blandningsventilen. Upplever du samma låga tryck på andra tappställen i huset?
Om det är kallt i huset och pannan påstår att det är 20 när det är 15 skulle jag börja med att ställa upp önskad inomhustemp till 25 och se om inte det hjälper.

Det sitter vanligen silar i tilloppen till duschblandaren. Man måste dock stänga av vattnet för att kunna skruva bort blandaren och göra ren dem, så du kanske får vänta tills värden kommer hem.

Igenrostad varmvattenledning kan även vara problemet!

Oj många svar.
Lägger upp en bild så fort jag vaknar till liv.
Men börjar med att besvara frågan.

På andra tapp ställen i huset är trycker högre dock inte värmen i vattnet.

Ang:Tryck duschen....Ingen strypbricka som sitter i slangkopplingen...Skruva bort slangen under blandaren och kolla...!

Skall göra det, men det är ju bara när jag har varm vattnet på som det blir dåligt tryck.
Sitter det en sådan bricka i den slangen borde väll kallvattnet strypas med?

Har låtit varmvattnet i duchen stått igång ett tag och lite bättre inbillar jag mig att det blivit.
Men när jag duchade gick sambon på toa och spolade och då försvann allt vatten.
:s en tillfällighet kanske men det tog ett tag tills det kom tillbaka.

Märkligt och irriterande.

Du har ju inte uppgett när huset är byggt. Men ett vanligt fel är rost i rören i äldre hus med järnrör. Har du ingen kran närmare pannan så att du kan kolla.

savonit skrev:
Hej har just flyttat till nytt boende.
Stenvilla med Olje uppvärmning.
Är du riktigt säker på det? Du har ju tagit kort på en värmepump...

Vredet med min-max ovanpå pannan du hade på en av bilderna, se till att den står på max till att börja med.

Sen så tyckte jag att jag såg en varmvattenberedare på ett av korten, en metrotherm som hängde på väggen, kolla så att inte nån kran är stängd någonstans.

Redigerat:
HMM, som sagt så har jag ingen koll på hur något ser ut.
Men hyresvärden sade till mig att det skulle vara oljeuppvärmt, men om det är det vet jag inte.
Det står en fläkt utanför huset och det tyder ju på luftvärmepump.
Men kanske är både och eller så?
Aja temperaturen i pannan låg förövrigt på 51 grader är inte det lite?

Vet inte exakt hur gammalt huset är men det är ett gammalt hus.
Skulle tippa på runt 80 år eller så hur vida dom bytt rör sedan dess vet jag inte.

R:göran om det är rost i rören eller ej vet jag inte vattnet hör skulle vara gulaktigt dom första dagarna vilket stämde.
Men sedan skulle det vara ok, men när man bytte mellan varmt och kallt vatten blev vattnet brunt i början men nu blir det inte så längre.
Kanske är det rost.

Men i alla andra tapp kranar är trycket lika på kallt och varmt vatten.
Men i duchen är det stor skillnad.

analog skrev:
Vredet med min-max ovanpå pannan du hade på en av bilderna, se till att den står på max till att börja med.

Sen så tyckte jag att jag såg en varmvattenberedare på ett av korten, en metrotherm som hängde på väggen, kolla så att inte nån kran är stängd någonstans.

Vilken sten koll du har, varmvattenberedaren sitter fint uppsatt på väggen men konstigt nog är den bara uppsatt, ingen el och inga rör kopplade :? Den hänger bara där.

Vredet stod tyvärr redan på max.
Har kikat lite på displayen på pannan och hittat en text med "Extra v v"
Är lite sugen på den men vet dock inte alls vad den gör.

Inväntar hyresvärden och hoppas på att det löser sig.

Har ni några fler sluga lösningar så berätta gärna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.