S
det är ingen ny typ av idee eller lösning, den har funnits i ca 600,0000,000 år så. Problemet är bara att komma ner så, landet som har absolut bästa möjligheterna att göra detta är Island och Hawai samt andra geologiska aktiva platser.

S
Mexitegel: det som jag fick höra var att den linjära temp höjningen ligger på runt 10G / 100M, vet inte om jag har missförståt det, men om det skulle stämma så borde 3-4,5 Km djup räcka.
men sen kommer det till vilken tjocklek som skorpan har på den platsen där jag hade tänkt borra.
Någon som vet någon borrare ??

Läs den här: http://www.lwr.kth.se/Publikationer/PDF_Files/LWR_REPORT_3014.pdf och den här: http://www.lwr.kth.se/Publikationer/PDF_Files/LWR_REPORT_3010.pdf

Om jag minns rätt från dessa så är jordskorpan ungefär 30 km här i norden och de uppgifter som du redovisar om 10 grader/100 meter kan sannolikt inte stämma - möjligen på extrema djup. I forsmark finns ett borrhål på 1 km som är 17 grader i botten och från björkö energiprojekt finns på sidan 27 i rapporten en graf som visar borrhålens temperatur. 22 grader på 900 meter som mest. Om du interpolerar den efter 250 meters djup så kanske du kan få ett hum om måltemperatur men det beror till största delen på vilken värmeledningsförmåga jordskorpan har just där.

Men oavsett så verkar de flesta vara ense om att det är möjligt att utvinna energin som finns lite djupare men att det krävs betydligt mer forskning.

Göran.W
För många år sen borrade dom 2km vid Falsterbo kanalen och där fick dom upp 70 gradigt salt vatten.

sir X skrev:
Jag skulle vilja komma i kontakt med en borrare som kan borra MKT djupt, djupet på borr hålet skall ligga på runt 3000-4000 M djup. dvs lite djupare än man borrar för vatten :) Har en tanke som jag skulle vilja dryfta med borraren..
Det är en oljeborrigg du är ute efter....:D,

Göran.W
Borra 3000-4000 meter är inga större problem men det ska blandas in en massa myndigheter och skaffas en massa godkännade.
Kostnaden blir ganska många miljoner iom hålet måste fodras hela vägen.

Bara en liten undran, vilka restriktioner gäller för borrdjupet på"energibrunnar" för bergvärme, egentligen ??

Göran.W
Vågar inte svara på hur jupt man får borra en "normal" energi brunn men runt 300 meter skulle jag tro för där någonstans ligger gränsen för vad som är möjligt med bra utrustning.

Vid såna borrdjup som du vill ner till kan det finnas både gas och olja
Därför måste det fodras hela vägen och även bla monteras en BOP ( blowout preventer ) http://en.wikipedia.org/wiki/Blowout_preventer
Miljö konsekvens beskrivning ska i vanlig ordning göras.
Sen ska man muta in området där borrning ska ske hos bergstaten.
Ang borr diametern så blir det inga 100mm utan snarar 100 cm
Rören man har är betydlit grövre än 100mm för dom ska klara belastningen.
Vig normal energi borrning så vrider sig rören ca 3 varv i toppen innan ens borrkronan rör sig i botten när men är nere på 200 meter.
Sen ska det vara nog med plats till fodring och borrmudden som transporterar upp borr kaxen.

Det är inte bara att borra utan det ska gå genom en hel hopp med myndigheter först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.