Ja tro inte att jag menade något illa. Att luska i något nytt är ju alltid lärande och kunskap är ju inte tungt att bära!

Du nämner 52 grader. Om det är temperaturen på tappvarmvattnet, dvs det varmaste du kan få i diskhon eller handfatet är det rätt OK. Det bör mer än väl räcka till normal disk eller dusch. Ofta brukar man rekommendera 55-60 grader men detta är främst för att motverka risken för legionellatillväxt. Ibland kör man kallare normalt men låter systemet blåsa på med varmare då och då för att uppnå samma nytta lite billigare. Andra här vet mer detaljer om detta.

Ok, jo jag vet inte tempen men kommer testa med termometer i morgon på tapp vattnet.
Tror dock inte det ligger på 52 grader. Utan är temperaturen på själva pannan.
Men men det är varmare än 37 grader men tror inte ätt det är över 50.
Kanske är det denna temperatur jag får leva med, ät van att duscha hett så det rycker om ett, så det kanske är därför jag upplever vattnet som ljumet, men i morgon vet vi temperaturen.

Trycket är dock inte ok enligt mig, att det skiljer så mycket mellan kallt och varmt i tryck känns inte helt rätt.
Hur ligger det till, skall trycket vara lika på kallt och varmt vatten?

savonit skrev:
Trycket är dock inte ok enligt mig, att det skiljer så mycket mellan kallt och varmt i tryck känns inte helt rätt.
Hur ligger det till, skall trycket vara lika på kallt och varmt vatten?
Ja, jag tror inte att det ska vara mer än marginell skillnad. Inte så stor att den upplevs "stor" i varje fall.

Det går oftast att "trimma" upp värmen lite ytterligare på blandningsventilen, dvs. vredet ovanpå pannan.

Man släpper på centrumskruven och lossar ratten och snurrar den förbi stoppklacken åt det håll man höjer värmen och sedan drar man tillbaks centrumskruven.

Sedan går det att höja värmen ett helt varv till.

OBS! det finns en risk att man skruvar ut vredet för långt så att det lossnar!!! :O

Du skall ha koll på vart du stänger av vattnet om du skall prova detta!

Kanske en dum fråga men har du kollat låsningen på blandaren, så att du verkligen kommer över det barnsäkra läget?

analog, tack för alla fina tips.
Har fixat en ny slang och en ny handdusch, känndes som att det blev bättre sprutt på det hela men måste ju testa först för att se resultatet.

Egentligen var det ingen dum fråga ifrån dig med låsningen på blandaren när man tänker på min erfarenhet, men så långt var jag med redan innan. Men tack i alla fall.

Trycket blev helt ok med den nya slangen och det nya munstycket. Acceptabelt och det känns skönt.
Men värmen är definitivt inte ok.
Burr kallt att duscha.

Analog, hur svårt är det du skriver om?
Det finns en avstängnings ratt på andra sidan om värme reglaget.
Han det vara ventilen till vattnet?

savonit skrev:
Trycket blev helt ok med den nya slangen och det nya munstycket. Acceptabelt och det känns skönt.
Men värmen är definitivt inte ok.
Burr kallt att duscha.

Analog, hur svårt är det du skriver om?
Det finns en avstängnings ratt på andra sidan om värme reglaget.
Han det vara ventilen till vattnet?
Ja det är avstängningen till varmvattnet. d^_^b

Prova du, spola varmvatten samtidigt och känn på det högra röret så får du ett hum om hur mycket du höjer.

Översta bilden (Blandningsventil) Max öppen=Max kallvatten-inblandning....Då blir det kallt i dusch mm

Stryp den lite och ta sen en termometer och dra på fullt på vv och mät tills du får Ca 55 C ;)

Lycka till!

På översta bilden syns två rattar antar att du syftar på den högra av dessa den med + och -.
Max öppen antar jag att den är när den är skruvad så mycket det går åt + ?

Så testade att strypa den vrida den mera åt -. Vilket resulterade i iskallt vatten.
Så den gick inte.
När den är på max + blir det varmt (ljumet)

men vad gör det andra vredet?
På bild nr två, märkt avstängning.
Kan det hända något om jag rattar på den?

savonit skrev:
På översta bilden syns två rattar antar att du syftar på den högra av dessa den med + och -.
Max öppen antar jag att den är när den är skruvad så mycket det går åt + ?

Så testade att strypa den vrida den mera åt -. Vilket resulterade i iskallt vatten.
Så den gick inte.
När den är på max + blir det varmt (ljumet)

men vad gör det andra vredet?
På bild nr två, märkt avstängning.
Kan det hända något om jag rattar på den?
Den märkt avstängning kan du skruva in medsols, då stänger du av varmvattnet.

Ratten märk + och - kan du skruva max till + sedan skruva ut centrumskruven med en skruvmejsel, dra försiktigt ratten utåt så den lossnar skruva den lite ytterligare mot + hållet, sedan trycka tillbaks den och sedan skruva tillbaks centrumskruven.

Nu har du kommit förbi stoppklacken och kan höja värmen på vattnet ytterligare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.