Vi står strax i begrepp att börja renovera badrummet på övervåningen. Idag duschar vi inte där pga att plastmattan är gammal och vi litar inte på den. Men vi tvättar oss lite i handfatet och det tar lååång tid innan varnvattnet orkar sig upp dit. Min morgonrutin är att sätta på vattnet på fullt tryck, sätta mig på toan för morgonpinken. Lagom till jag är klar har vattnet börja bli ljummet.

Förutom att det är segt att vänta när vi sen har dusch, så tänker jag att vi gör av med en hel del vatten i onödan. Så vi funderar på att sätta in en mindre elberedare som matar badrummet. Den ska då vara seriekopplad med värmesystemet så att när varmvattnet väl kommer dit så matas beredaren med det varma vattnet från pannan. Till saken hör att vi tänkt ha badkar också.

Jag har läst mig till att det går att lösa så här. Men frågan är om lönsamheten. Det blir ganska många liter varmt vatten som bara sakta kyls ner i ledningen. Är det bättre att inte alls mata upp varmvatten dit?

MVH

Ingen som hade något att tycka om detta?

Förlusten lär ju bli mindre än idag i alla fall. Det är väl dessutom bara knappt halva året man kan kalla det för förlust. Jag tycker att det verkar mest rationellt att koppla den till befintligt varmvatten. Då behöver den inte vara lika stor heller.

Ett annat vanligt sätt att lösa det är med en pump som cirkulerar varmvattnet i ledningen och befintlig beredare. Det minskar vattenförlusten och ökar komforten men ökar även värmeförlusten.

Erik

Varmvattencirkulationspumpen kan man styra på ett smart sätt. Eller på ett enkelt sätt: Den startar när man sätter på belysningen i badrummet t.ex.

VVC är ganska enkelt att fixa om man har en el-varmvattenberedare i huset,lite mer komplicerat med ackumulatortank/vedeldning etc...(Om man skall få det effektivt...)

VVC är ju det man ska ha, allt annat är halvdanna lösningar som desutom tar plats.

Att spola bort ett par liter vatten innan värmen kommer, eller att konstant kyla ner det cirkulerande varmvattnet är båda två resursslöseri, så det går såklart bort. En vits med beredaren är att utöka mängden varmvatten. Vi ska som sagt ha badkar och jag har märkt att det är lite dålig tillförsel med varmvatten i den pannan vi har idag.

Då har du ju redan bestämt dig...

Jo, givet de alternativen har jag bestämt mig. Frågan är fortfarande dock om det lönar sig att mata beredaren med VV. Men då krävs en betydligt större beredare...

Varför skulle det krävas en större beredare??

Det rätta sättet att koppla en beredare är att mata den med VV men sätta en blandningsventil så att VV från pannan bara späds med beredarvatten så länge det är under inställd temp (vilken kan vara ganska låg ~35 grader)

Om du läser mitt första inlägg så ska vi ha badkar i det nya badrummet. Om vi sätter VV på beredare räcker det att den håller de första litrarna varm egentligen tills VV kommer från pannan. Men skulle vi skippa VV helt så behövs ju gansla många liter till ett badkar.

Vore det inte bättre att ha en lite mindre beredare som matas utan bladningsventil så att det håller ca 80 grader? Då räcker vattnet längre. Jag förstår att det är bra för att undvika skållning, men för vad annars är det bra?

Jag fortsätter min tråd då jag upptäckt att jag troligen hade otur när jag tänkte. :)

Tanken var ju att installera en VV-beredare i badrummet på övervåning eftersom det dels tar lång tid för VV att hitta fram dit, men framförallt för att vi ska ha badkar och pannan kan idag med nöd och näppe ge varmvatten nog till frugans dusch (till min räcker det gott). Då hade jag tänkt att mata fram det varma vattnet (80-85 gr) till beredaren. Men när jag nu sitter och tittar på material att beställa så inser jag att PEX-rören inte vill ha så varmt vatten momentant. Och det skulle de inte få i badrummet heller, men i köket har jag nyligen installerat med PEX och de matas ju direkt från pannan utan blandningsventil. Det blir nog till att beställa mig en blandingsventil och installera på pannan så att det inte börjar regna från köket en vacker dag.

Men då är frågan hur jag ska lösa det med vattnet i badrummet. Iofs så gör det kanske inte så mkt, pannan kommer då istället att mata ut ett svalare vatten men räcker istället längre. Eller?

Från panna/beredare ska det sitta en blandventil som begränsar VV-temp till.ca55- 60grader
VV-matning till badrum och liten elberedare blandventil -kran

ska o ska... vart står det? Det har inte funnits i det här huset sen -94 iaf, troligen aldrig. Men rimligt vore det iaf.

ok, tack för upplysningen! Vet inte varför de aldrig satt in en sån i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.