S
Jag skulle vilja komma i kontakt med en borrare som kan borra MKT djupt, djupet på borr hålet skall ligga på runt 3000-4000 M djup. dvs lite djupare än man borrar för vatten :) Har en tanke som jag skulle vilja dryfta med borraren..

Varför så djupt ?

S
För att jag vill ha mellan 300-500 G vayyen 'överhetat'

oj oj oj

S
Gillar inte kärnkraft och enl mitt huvud skulle man känna på att borra mkt djup, men sen har man manteln som man måste ta hänsyn till 'villket tryck har den och kan den spränga jvarvarande berg så att man får en bulkan på tomten

Låter spännande det här :wow:

S
ja man måste söka nya vägar och inte stirra sig blind på det som finns :)

Hmmmm.... Undrans vad din komun säger om det????

Kan nog bli svårt att få tillstånd för ett så djupt hål..

S
Det vet jag inte, för hålet kommer inte att vara breddare än 100 mm 'ok det kommer att behövas x - antal men iaf. oc jag tror att kommunen kommer att uppskatta det för att då blir kommunen en av dom mäktigaste kommunerna i Svergie:)
men men man fpr se hur det blir.
men först måste jag ha tag på en brunns borrare som kan borra så pass djupt ..

sir X skrev:
jag tror att kommunen kommer att uppskatta det för att då blir kommunen en av dom mäktigaste kommunerna i Svergie:)
Ja då lär det ju inte vara några problem :rolleyes:

S
men som sagt måste ha tag på en borrare innan så

Lite trollvarning här?

Världens djupaste hål finns på kolahalvön och är 12,6 km djupt, där är det 300 grader varmt och man nådde inte målet som var 15 km eftersom borrkronan smälte sönder. Om vi antar att värmen ökar linjärt med djupet så torde det alltså vara runt 70 grader på 3 km djup. Energiförlusterna lär bli betydande när energin ska transporteras upp till ytan.

Manteln behöver du nog inte oroa dig särskilt mycket för, den börjar på 10-70 km djup.

Vad kostar det då? Tja, med normal brunnborrartaxa på 270 kr/metern (som du förvisso säkert skulle få lite rabatt på...) så kostar hålet garanterat över miljonen,

Men lyckas du lär det vara många intresserade! :)

mexitegel skrev:
Lite trollvarning här?
Kan vara.... Men lite kul :D

S
nja det vet jag inte ... tekniken finns ju redan och har bevusat att den funkar under längre tid så... dessutom slipper man radioaktivt avfall så

sir X skrev:
nja det vet jag inte ... tekniken finns ju redan och har bevusat att den funkar under längre tid så... dessutom slipper man radioaktivt avfall så
Ja det är ju alltid en stor fördel!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.