Behöver hjälp med att ställa in mitt värmesystem för mer ekonomisk drift.
Systemet består av FVP IVT 490, kamin contura 550, bv 105m2 golvvärme 8 slingor, öv 49m2 4 radiatorer, 1,5 plans hus med öppen planlösning byggt 2008, gratis ved, samma vattentemp i hele systemet dvs ingen shunt.
Planen är att maxa alla termostater, strypa golvslingorna och justera värmekurvan tills jag har 19,5-20 gr nere och 20-20,5gr uppe utan eldning och sedan elda upp till komforttemp.
Tänker jag rätt?
Kan det bli problem om man stryper någon slinga för mycket eller är det bara att skruva på och prova sig fram?
Alla synpunkter och tips mottages tacksamt

Ingen som kan hjälpa mig med detta?

Du frågar om du tänker rätt. Beror ju på vad du menar med "rätt".

Tex:
Vad menar du med komforttemperatur?
20 grader är väl ganska komfortabelt.

Varför varmare på övervåningen?
Där har du väl huvudsakligen sovrum, och där bör man ha svalt.

Vad tänker du uppnå med att strypa slingor, du skall ju ha samma temp på hela våningen.

//KoW

Komforttemp kan va allt mellan 20 och 23 beroende på vad man gör och hur frusen man är för dagen men vanligtvis föredrar jag drygt 21.
Eftersom kaminen inte ger så mycket värme där uppe behöver jag ha något varmare där.
Det jag vill uppnå med att strypa slingorna är att sänka rumstempen något och istället utnyttja kaminen. Eftersom jag kör samma framledning på slingorna och raddarna kan jag inte bara sänka kurvan för då blir det för kallt där uppe. Hoppas det blev lite tydligare vad jag är ute efter.

Typiskt ger en kamin en förfärlig massa värme när man eldar och ingenting när den brunnit ut. Vattenburen värme är ganska långsam. Om det finns en inomhusgivare kan systemet i viss mån kompensera för att kaminen ger värme, men inte så fort. Det finns också en risk att det blir kallare på övervåningen när du eldar på nedervåningen. Kaminer är bra att värma upp med, men inte speciellt bra till varmhållning. Med detta vill jag säga att metodiken du beskriver troligen är den rätta, men att du inte skall vänta dig några stora besparingar.

Erik

Nä några stora besparingar väntar jag mig nog inte men eftersom den står där och jag inte betalar för veden så vill man ju utnyttja den på bästa sätt. Ville bara förvisa mig om att man inte ställer till nåt i systemet när man stryper slingorna.
Funderar även på och dra upp en kanal med fläkt genom bjälklaget för att få upp mer värme där uppe. Skulle det vara värt besväret?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.